tisdag 8 september 2009

Experimentet

Och hur går det egentligen med själva experimentet kan man ju fråga sig.

Min målsättning när jag startade det här experimentet vid nyår var att försöka ta reda på hur stora utsläpp mitt liv ger upphov till. Jag ville veta om det är möjligt att som vanlig medborgare själv fatta de beslut som krävs, nå en hållbar nivå på utsläppen och ändå leva ett gott liv. Och om det inte går, var är begränsningen och svårigheterna? Är det maten, uppvärmningen, resorna, prylarna?

Experimentet skulle enligt min ursprungliga tanke gå ut på att under 2009 undersöka om det är möjligt att leva på två ton koldioxid, vilket motsvarar ungefär en femtedel av utsläppen från en normal svensk. Med samma fördelning av de individuella och de offentliga utsläppen som idag så får jag för min privata konsumtion därmed släppa ut drygt ett och ett halvt ton koldioxid.

För att räkna på utsläppen tänkte jag använda mig av en rapport som redovisar koldioxidintensiteter från 319 varor och tjänster. Jag blev dock snabbt missnöjd med den som beräkningsunderlag, bland annat för att den fungerar enligt principen "ju dyrare vara desto mer koldioxid", vilket känns helt galet många gånger. Här köper man fint, ekologiskt, närproducerat och straffas då för det med att det ger högre koldioxidutsläpp än motsvarande billiga vara.

Den här känslan av otillfredsställelse har bidragit starkt till att mina högt ställda ambitioner med bland annat månadssammanställningar har runnit ut i sanden. Helt ärligt så insåg jag nog också rätt snabbt att det inte var möjligt för mig att komma ner till 1,5 ton. Eller kanske var jag bara inte beredd att göra de uppoffringar som skulle krävas?

Jag har i alla fall försökt mig på ett litet överslag så här drygt halvvägs in i experimentet.
  • Mat, vin och "det där andra" man handlar i mataffären, grovt räknat 100 kg/månad: 1,2 ton
  • El hemma, Bra Miljövalmärkt: 0 kg
  • El kolonistugan: Vi är inte ännu uppe i 300 kWh för oss alla fyra: knappt 7 kg (kan det verkligen stämma?)
  • Transporter: Svårt att uppskatta utan att plocka fram kvitton och räkningar från bilkooperativet. Kanske 200 mil? Fyra personer i bilen för det mesta. Medelstor bil släpper ut 160 g CO2/km: 80 kg?
  • Konsumtion (soffa, brädor till staket, vattenkokare..) 500 kg?
  • Uppvärmning hemma, har inte grävt färdigt i detta med fjärrvärmen ännu, gissar: 250 kg
Har jag glömt nåt viktigt?

Det skulle annars ge drygt två ton.

Och det skulle kunna pressas ytterligare genom att gå över till vegankost, sluta dricka alkohol, få Göteborg Energi att leverera Bra Miljövalmärkt fjärrvärme och att ytterligare minska konsumtionen. Bland annat.

Så visst tusan går det att göra saker!

Och kan jag så kan ni!

15 kommentarer:

  1. Jag förstod att det skulle komma... Kairoresan kommer att finnas med i min slutliga sammanräkning, vid sidan om mina egna privata utsläpp.

    Har jag tur blir eländet klimatkompenserat två gånger. Dels av uppdragsgivaren och dels av mitt företag. Men det återstår att se.

    SvaraRadera
  2. Kairo-resan var väl en jobbresa?
    Vi var några stycken som diskuterade tjänsteresor. Även om man ofta har stor personlig möjlighet att påverka om det blir med tåg, bil eller flyg, så känns det inte konsekvent att ta med den. Är LCA-kalkylerna för varor och tjänster korrekta så bör alla tjänsteresor ingå där och därmed belasta konsumtionen. Tar man med tjänsteresan privat också blir det dubbelräkning. Fördelar man tjänsteresor på 10.000 eller en miljon sålda varor blir påverkan ofta rätt så liten.

    SvaraRadera
  3. Jonas har definitivt en poäng där. Det är en sak jag har undrat om Naturvårdsverkets rapport, alltså den som räknar med 10 ton per skalle och fördelar tonnen på offentliga sektorn, mat, persontransport, energi i bostaden och shopping. Hur har de lyckats fördela ut t.ex. alla tjänsteresor med flyg i dessa fyra grupper? Jag borde väl läsa rapporten...

    Nu har jag jobbat på en forskningsavdelning med LCA som kärnområde, och vad jag vet så är de här indirekta sakerna som t.ex. uppvärmning av kontorslokaler, tjänsteresor bara är något som diskuteras än så länge, men inte räknas med.

    SvaraRadera
  4. Hej Johan!
    Intressant kommentar om att tjänsteresor inte brukar tas med i LCA. Det var lite grann det vi misstänkte när vi diskuterade, är de verkligen med? Man borde liksom ta reda på det först innan man räknar själv.

    Å andra sidan, bör det väl vara rätt så få varor och tjänster där personalens eller konsulters tjänsteresor får en stor inverkan på varans LCA? Vilka kan du tänka dig? Jag tänker att de inte spelar så stor roll för företag som säljer fysiska varor i stora volymer. Tjänsteresor och el på kontoret är väl främst relevant från mindre tjänsteföretag: reklambyråer, konsultbyråer och liknande?

    SvaraRadera
  5. Du har räknat total koldioxid från bilen, har inte bilkooperativet några miljöbilar?

    SvaraRadera
  6. Bilresorna är en grov uppskattning och kan säkert vara fel med 50 procent. Göteborgs bilkoop har några miljöbilar, men vi har också rest en del i andra bilar.

    Angående tjänsteresan till Kairo så kommer jag som sagt att ange den separat, bara för att visa hur stor effekt en flygresa har. Men principiellt så räknar jag inte in min koldioxidbelastning från jobbet i experimentet. Dvs, jag räknar inte in elförbrukningen från jobbet och hade jag varit tvungen att köpa en ny jobbdator i år hade jag inte räknat in den heller.

    SvaraRadera
  7. Johans och din folkstorm har fungerat!!
    Göteborg Energi har hostat upp fjärrvärme märkt Bra Miljöval nu! Snyggt jobbat!
    http://www.goteborgenergi.se/Foretag_Fjarrvarme_Erbjudande_och_priser_Priser_DXNI-5182294_.aspx
    De tar 25 kr extra per MWh. Om du använder 150 kWh/m2 och har en bostad på 100 m2 blir extrakostnaden 375 kr/år. Det är väl ok?

    Jag vet inte hur man räknar på deras märkta fjärrvärmeprodukt, men det borde bli ett ganska lågt LCA-värde. Kanske det tom går att komma så lågt som de påstår att hela deras fjärrvärme ger i snitt!! ;-)
    http://www.byggvarlden.se/energi_miljo/article584387.ece

    Antar att du inte köper fjärrvärme personligen, utan behöver gå via brf eller fastighetsägaren. Lycka till! Då återstår fler att övertala...

    SvaraRadera
  8. Kul! Det hade jag helt missat. De har inte marknadsfört den nyheten nåt vidare...

    SvaraRadera
  9. Nej, det är ju konsumentmakt. Vem vill ha det?
    ;-)

    Blir det för många göteborgare som vill ha fjärrvärme märkt Bra Miljöval så måste ju Göteborg Energi sluta att elda sin älskade fossilgas. Då kanske de skulle bli ledsna...

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt kul! Men det var väl dolt... Intressant att man kan komma undan med halva kostnaden genom att fuska och göra åtgärden någon annanstans (klimatkompenserad fjärrvärme)

    SvaraRadera
  11. Ingen känner tydligen till detta. Har ni något förslag på hur man sprider denna information till alla göteborgare eller åtminstone till alla bostadsbolag och brf? Kanske behöver man i så fall också fundera på argument varför miljömärkt fjärrvärme är bättre än klimatkompenserad?

    SvaraRadera
  12. Kanske med en tävling? Den privatperson som först lyckas få sin fastighetsägare att köpa fjärrvärme märkt Bra Miljöval till sin lägenhet vinner ett fint pris!!
    (Jag ska nog komma på något pris vad det lider...)

    SvaraRadera
  13. bra idé med trästaket. Det blir ju en koldioxidsänka! :) Ja, ja, den är tillfällig. Men sköter man staketet bra så kan den ju kanske vara 100 år! Det du!

    SvaraRadera
  14. Hej Lotta,
    Jag läser med stort intresse om era försök att leva ett koldioxidvänligt liv. Jag försöker likaledes att inrätta min tillvaro på ett liknande sätt.
    Min senaste livstilsförändring i detta avseendet är att jag i görligaste mån försöker reglera min andning till ett minimum. För jag har läst att en människas utandningsluft innehåller 100 gånger mer CO2 än den luft man andas in. Så där finns det nog mycket CO2 att spara in på!
    Det var lite besvärligt i början, jag blev fort yrslig. Men nu går det riktigt bra.

    Mvh
    Ingrid von Kattegatt.

    SvaraRadera