fredag 11 september 2009

GP och kollektivtrafiken

För andra dagen i rad nu frontar GP med stora bilder och artiklar om så kallade vanliga människor som inte klarar sig utan bil. Känslan man får efter att ha läst artiklarna idag och igår är att kollektivtrafiken i stan är så usel att man överhuvudtaget inte överlever utan bil. *

Dessutom får GP det att låta som att vi ska tycka synd om de här stackarna i Torslanda som måste köra bil. Det är inte synd om dem! De har själva valt att bosätta sig där.

Nu tycker jag att det är dags att GP skriver några artiklar om människor som klarar av sin vardag med kollektivtrafik. Som har valt att bo med bra kommunikationer och därför inte behöver bil på samma sätt.

Jag önskar att GP ska sluta smutskasta kollektivtrafiken. Klart människor inte ens vågar pröva bussen när de antingen skriver om hur svårt det är att betala eller om hur lång tid det tar.

* Det man inte ser i webversionen är de otroligt stora bilderna på de människor som omnämns i artiklarna som gör att vinklingen blir lite annorlunda jämfört med här

3 kommentarer:

  1. Angående Torslanda, vi har valt att bosätt oss i Torslanda för att slippa behöva ta bilen till arbetet. Vi bor i centrala Torslanda och tar snabb-bussen 121 till och från Nordstan. Det funkar jättebra. Men vi hade det som ett krav när vi letade hus, max 30 med buss till jobbet. Då gick t. ex delar av Mölndal bort trots att det upplevs som närmare.

    SvaraRadera
  2. Fast jag tycker att rubriken var en ögonöppnare, vad var det nu igen, "Biltrafiken har ökat dramatiskt". Artikeln fick grön omställning-entreprenören i mig att gå igång och jag har nu köpt domänerna workinyourhood.se och workinyourhood.com. Får så om mina idéer förverkligas. Då kan du Anki jobba en del av dina arbetsdagar på workinyourhood-kontoret i Torslanda...

    SvaraRadera
  3. Just det Anki, varför i hela fridens namn gör inte GP reportage om er istället? Nu är ju det goda exemplet och det är ju det folk behöver i dessa tider!

    Härligt Johan, det var nog snart tio år sen jag hörde nån prata om såna gemensamma distansarbetsplatser. Kanske tiden (och verkligheten) har kommit ikapp den lysande idén nu. Lycka till. Jag skulle vilja gå i entreprenörsskola hos dig!

    SvaraRadera