onsdag 23 september 2009

Istället för ost... förvirring

Jag tar mina små myrsteg mot mindre koldioxidutsläpp. Jag har ju faktiskt, mot alla odds, lyckats vänja mig av med mjölk i téet. Nu känns det som att tiden har kommit för osten. Vännen E har i några kommentarer fått det att låta som den enklaste saken i världen att sluta äta ost. Jag tror henne inte, men börjar vara beredd att göra ett försök.

Grejen är att när det gällde mjölken så var det bara att sluta, där handlade det ju aldrig om att hitta ett rimligt substitut. Men det behövs nu. Och jag känner mig helt vilse. Vad ska jag välja?

Är keso bättre än ost? Kan det i så fall vara ett alternativ, ihop med något grönt?

Eller ska jag gå direkt på något veganskt? Vad finns då? När jag var yngre gillade jag Tartex, men jag köpte en tub häromsistens och blev inte övertygad.

Vad äter ni andra på mackan?

Tips emottages tacksamt.

/Lotta Hybris a.k.a. Jesus

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag hoppas att du får bra svar. Jag står inför samma dilemma, men jag äter inte ost på smörgås utan kött/fisk. Nu jagar jag ett acceptabelt vego-alternativ. Och tartex är inte på listan...

    SvaraRadera
  2. Vet mycket väl att ost ÄR svårt att sluta med. Jättesvårt. Det beror bl.a. på att ost i magen omvandlas till ett opiatliknande ämne. Alltså EXTREMT beroendeframkallande.

    Goda veganpåläggstips:
    veganmajonäs - finns att köpa, faktiskt inte svårt att göra själv.

    Veganmjukost - liknar nog ost mest. Finns t.ex. på Ekostore i flera varianter.

    Ekologiskt margarin (numera finns Milda eko - jippi)

    Jordnöstsmör... Mums!

    Sesampasta liknar jordnötsmör och funkar också, men tar längre tid att vänja sig vid.

    Sylt, marmelad

    Grönsaker

    Groddar

    Och så någon enstaka gång. Lyxig vegansk s"prickigkorv" från Ekostore.

    Och så kör vi olika varianter och kombinatiner av dessa. Fråga K om du blir nyfiken på en gång :o)

    Vännen E

    SvaraRadera
  3. Lysande tips. Det är bara att sätta igång och utforska denna nya värld. Tackar!

    SvaraRadera
  4. Jag har samma problem med osten, för det är ju så gott. Det går ju alltid att ha grönsaker på mackan, men det saknas sälta. Saltgurka är ett bra alternativ, helst om den görs själv.

    SvaraRadera