tisdag 19 maj 2009

Lätt eller svårt?

Man kan välja att göra det lätt för sig. Eller så kan man välja att göra det svårt för sig. Och när det gäller mitt koldioxidexperiment är det nog bara att erkänna att jag gjort det svårt för mig. Extremt svårt.

Att idag år 2009 försöka komma ner till en hållbar nivå som de flesta strävar efter att vi ska uppnå framåt 2050 är nog faktiskt inte möjligt. Jo förresten, kanske om jag blir vegan och nykterist. Vilket inte kommer att ske.

På Naturskyddsföreningens rikskonferens i helgen var det en hel del klimatsnack och jag irriterade mig på att vissa bagatelliserar det här med att komma ner till en hållbar nivå. De får det att låta som något enkelt och mysigt. Jag som just nu är mitt i detta experiment och ser hur svårt det är tror inte att det blir så himla enkelt.

MEN. Det jag ser, med stor tydlighet är att det är mycket lätt att redan idag komma ner till det som är till exempel Naturskyddsföreningens mål till år 2020, det vill säga 40 procent minskning. Om vi utgår från Naturvårdsverkets siffror att vi idag släpper ut cirka tio ton koldioxid per person och år, så innebär en 40-procentig minskning ett mål på sex ton. Och det kan faktiskt ALLA nå, det är jag helt övertygad om.

Och det behöver inte ens innebära några stora uppoffringar.

1 kommentar:

  1. Hmm. Ja, synd bara att forskningen menar att vi måste sänka utsläppen med 80% till 2020...

    Helt enkelt måste många människor acceptera en livsstilsförändring.

    Vegan kanske inte är så svårt ändå? Om många blir det blir det enkelt. Som vegetarian för 15 år sen.

    Stolt över att du är med och visar vägen!

    E

    SvaraRadera