måndag 14 september 2009

Var förändringen du vill se i världen

Inser att det står i min presentation till höger att jag vill visa att det går att leva ett hyfsat vanligt liv med små koldioxidutsläpp. Är rädd att jag misslyckas totalt med detta. Tänker att jag säkert allt som oftast uppfattas som en pessimistisk militant nejsägare som aldrig gör nåt kul och totalt skrämmer bort alla som vill bli inspirerade till ett liv med mindre klimatpåverkan.

Därför var det extra kul att av en slump hitta den fina bloggen Att leva lagom och att dessutom hitta sig själv som en av författarens favoritinspiratörer. Oj vad det värmde!

Bloggerskan erkänner i ett annat inlägg att det ibland är jobbigt att försöka leva miljövänligt. Här får jag erkänna att jag har ett stort försprång jämfört med många andra människor. Eftersom klimatkrisen inte kommit som någon överraskning för mig har jag under många år kunnat planera för ett liv med små avtryck. Vi har valt att bo i lägenhet i stan för att slippa göra oss beroende av bil och det medför att uppvärmningen (fjärrvärme) också blir förhållandevis klimatbra. Att välja BraMiljövalmärkt el är helt självklart och inte det minsta krångligt.

Delvis väljer vi också aktiviteter som inte kräver långa krångliga transporter, simskolan på gångavstånd och dansen en kvart bort med spårvagn. Det blir till exempel ingen ridning för stora flickan för det skulle vara så svårt att lösa utan att behöva bil.

Att jag inte äter kött har dock inte med klimatet att göra, utan är min storasysters förtjänst. Jag slutade äta kött redan i elvaårsåldern som nån sorts uttryck för att inte vilja äta de söta djuren. Sen har det där hängt kvar. Jag har aldrig saknat kött och idag är jag såklart glad över att det inte är någon uppoffring att inte äta kött.

Sen är det det där med flyget. Det är märkligt egentligen att det blivit en sån symbolfråga. Och jag kan också tycka att det är märkligt att människor som är medvetna och kämpar på 51 veckor om året tillåter sig att spräcka sina koldioxidutsläpp på en enda semesterresa. Hur kan det vara så viktigt att just flyga på semestern? När det finns så otroligt mycket annat man kan göra när man är ledig. Det kanske är här jag sticker ut som allra mest, men det handlar nog om att jag inte förstår. Jag kan förstå att många människor flyttar ut från stan och bosätter sig så att man blir beroende av bil. Tyvärr ser ju samhället ut så och det är något vi mer eller mindre tvingas in i och sen är man fast i det där.

Men så vitt jag vet är det ingen som tvingas till Thailand.

Som jag ser det handlar det alltså om val. En del sitter idag fast i resultatet av tidigare val som gör att det blir svårt att leva klimatsmart men då kan man alltid försöka tänka att de val man gör från och med nu ska bli bättre.

För det spelar roll vad alla vi gör! Jag är helt övertygad om det.

En jämförelse.

Ibland ifrågasätts svensk klimatpolitik med argument som att våra nationella utsläpp är så otroligt små i ett globalt perspektiv att det inte spelar någon roll vad vi gör. Vi kan ändå inte påverka de globala utsläppen. Motargumentet brukar vara att det visst spelar roll. För att det är viktigt att vi från svensk sida visar att det går att ha ett bra samhälle med tillväxt och goda levnadsförhållanden, även med låga koldioxidutsläpp per person. Dessutom är det teknikdrivande, ett litet land där det ställs krav kan driva igenom ny teknik som sedan kan spridas till andra, oavsett om kraven egentligen ställs eller inte. Sverige ska vara det goda exemplet i världen.

Likadant är det med oss "klimatbantare" eller vad vi nu ska kalla oss. Vi är för svenskarna vad Sverige är för världen. Vi ska visa att det går att leva ett bra liv med goda levnadsförhållanden, även med låga koldioxidutsläpp. Vi ska vara det goda exemplet. Till viss del kan vi säkert även vara teknikdrivande, vi är nog inte där ännu, men snart börjar vi ställa krav på riktigt koldioxidsnål teknik och när den sen fått genomslag kommer den att spridas som vinden.

Detta försöker jag tänka på när jag tappar lusten.

Om jag ändå fortsätter tvivla tar jag till det gamla fina citatet av Mahatma Gandhi:

Be the change you want to see in the world

Var förändringen du vill se i världen

Jag vet vilken förändring jag vill se. Så då försöker jag vara den.

4 kommentarer:

  1. Så bra skrivet. Heja!

    Och det där med flyget. Jag fattar inte heller varför det är en sån helig ko för så många. Att så många svenskar verkar tro att semester är samma sak som att resa utomlands, och om man inte gör det, så är det inte semester. Och jag vet inte vad jag ska säga för att argumentera emot, utan att låta så präktig att folk slutar lyssna.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker också tänka på Gandhi! Ska precis läsa en biografi om honom. Det är viktigt att vi gör saker och att det syns. En klimatbantaklubb?

    Nu ska jag fortsätta med mina klimatsnåla aktiviteter :o) Utan att lida det minsta...

    E

    SvaraRadera
  3. Det där med att det inte spelar någon roll vad vi i Sverige gör, det tror jag är mer färgat av en rädsla för att göra annorlunda än den sociala grupp man vill få positiv uppmärksamhet från, alternativt en stark irritation över budbäraren. Flera klimatskeptiker verkar bli mer irriterade över att miljöorganisationer och rödgröna politiker har pratat om klimatproblemen tidigare - då gillade man inte deras politik. Eftersom man inte gillar avsändaren så försöker man nu hitta fel i budskapet... Sakfrågan är mindre intressant. Det är budbäraren man inte gillar.

    En gång läste jag en politisk journalist som tvärsäkert konstaterade på nyhetsplats i sin tidning att det inte spelar någon roll vad vi i Sverige gör åt klimatproblemen - det är ju bara några promille av världens utsläpp. Detta var en kommentar till en opinionsundersökning om partisympatier och något grönt parti hade gått upp eller ner i väljarsympatier. Det lustiga var att journalisten som alltså tog väljarenkäten på det största allvar och tolkade förändringar ner till promillenivå bland de intervjuade inte såg analogen till en enda människas verkliga möjlighet att ändra utgången på ett val. Det finns inte något riksdagsval där en enda människa har kunnat påverka valutgången. När det är som allra, allra jämnast - då är det flera tusen rösters skillnad (läs: mindre än en promilles chans för en väljare att påverka).

    Journalisten uppmanade ändå inte väljarna att undvika att gå att rösta trots att det ju är helt omöjligt för en enda väljare att påverka valresultatet...

    SvaraRadera
  4. Så klokt sagt. Och självklart inspirerande! Ska se till att ha det där Gandhi-citatet framför ögonen - ofta.

    Tack för länken och kommentaren hos mig. Lägger till dig i min blogglista också, du har verkligen en kanonblogg!

    SvaraRadera