måndag 28 september 2009

Mat och klimat

Den här veckan har Naturskyddsföreningen sin traditionsenliga Miljövänliga vecka. I år är temat Mat och klimat och några av budskapen är:
  • Ät mindre kött
  • Släng inte mat
  • Ät ekologiskt (och ska det vara kött så köp naturbeteskött)
  • Ät säsongsanpassat
  • Ät grova grönsaker
  • Ät mindre ris
  • Ta inte bilen till affären
Här finns en film som sammanfattar vad som är bra att tänka på.

Personligen kan jag tycka att Naturskyddsföreningen fegar ur lite, jag hade önskat en tuffare retorik. Det är klart att det är bra att göra varannan måltid vegetarisk, men nu pratar vi om en förening som utger sig för att vilja rädda världen och att då inte ta debatten om till exempel mejeriprodukternas klimatpåverkan är för mig underligt.

Själv utger jag mig ju för att vara hyfsat medveten och påläst, men att mejeriprodukterna står för så mycket som kanske 500 kg per år hade jag ingen aning om innan jag började det här experimentet.

Om man betänker att vi ska ner till kanske ungefär just 500 kg koldioxidutsläpp per person och år i en hållbar framtid så är det lätt att inse att det inte räcker att äta varannan vegetariskt. Bara genom att äta motsvarande ett kg brasilianskt nötkött i månaden kommer man upp i 500 kg.

Under det här året försöker jag byta ut en del av min fiskkonsumtion mot baljväxter, jag har slutat med mjölk i téet, och jag laddar för att sluta med osten på frukostmackan. Jag försöker ta hand om alla rester. Vi beställer hem en del mat, en del handlar vi på de lokala affärerna och nån gång ibland, kanske en gång i månaden, tar maken bilen till "stor-Coop". Jag försöker lära mig att tänka på att äta säsongsanpassat men tycker ofta att det är svårt.

Det är mycket att tänka på när det gäller maten, men det som är bra med det är att det finns någon liten åtgärd som passar alla!

2 kommentarer:

  1. Du vet säkert nån bra sajt där olika maträtters klimatpåverkan finns listade, eller hur? Inspirerad av dig försöker jag också minska på mjölk och ost, men har urdålig koll på hur mycket det jag ersätter med påverkar. Tänker på havre- och sojamjölk till exempel. Eller burken med ekologiskt jordnötssmör tillverkat i Holland? Var finns bra fakta?

    SvaraRadera
  2. Karin: Jag ska försöka få ihop ett inlägg nån gång inom kort på detta tema. Bra fakta på området är dock ingen lätt sak att snyta fram...

    SvaraRadera