söndag 4 januari 2009

Vad?

Enligt Naturvårdsverket bidrar konsumtionen från en genomsnittlig svensk till utsläpp på cirka tio ton koldioxid(ekvivalenter) per år. Av detta kommer 80 procent från den individuella konsumtionen och resterande 20 procent från den offentliga konsumtionen, den vi betalar via skatten.

Det är inte möjligt att med säkerhet veta hur stora (eller snarare små!) utsläpp vi kan tillåta oss och när vi måste ha nått de låga utsläppen. Men jag lutar mig på försiktighetsprincipen och vill komma ner till så låga utsläpp som möjligt så fort som möjligt. Dock inser jag att det inte är möjligt för mig att redan under 2009 nå den nivå på ett ton koldioxid som brukar anges som den långsiktigt hållbara nivån.

Experimentet går ut på att jag under 2009 ska se om det är möjligt att leva på två ton koldioxid, vilket motsvarar ungefär en femtedel av utsläppen från en normal svensk. Med samma fördelning av de individuella och de offentliga utsläppen som idag så får jag för min privata konsumtion därmed släppa ut drygt ett och ett halvt ton koldioxid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar