fredag 11 september 2009

Hushållets energianvändning

Det tråkigaste jag vet när det gäller att leva med liten miljöbelastning är frågan om hushållets energianvändning. Jag tror att det beror på att vi i en herrans massa år dragits med sådana eländigt tråkiga råd på det området. Sådana som känns som en droppe i havet. Byt glödlampor. Sänk temperaturen en grad inomhus. Vädra kortare. Stäng av på knappen istället för att låta TV'n stå på standby. Ursäkta mig, men allt sånt kvittar totalt om man fortsätter köra bil till jobbet varje dag och dessutom flyger på semesterresor varje år.

Vi har liksom fastnat i de där råden och jag tror att människor inte förstår vidden av problemet, vidden av den livsstilsomställning som är nödvändig, när det första man hör alltid är glödlampor och standby.

Men igår handlade det om just dessa frågor på den webinarserie jag deltar i om Grön omställning i praktiken. Och det blev faktiskt både intressant och inspirerande.

Bland annat fick vi en hemuppgift att ta reda på hur stor energianvändning vi har hemma gällande uppvärmning, varmvatten och el. Detta är såklart saker jag ändå borde ta reda på inom ramen för experimentet, men nu fick jag lite press på mig att verkligen göra det. Målet för hushåll med fler än två personer som Johan satt upp är:

Värme: 500 kWh
Varmvatten: 500 kWh
Hushållsel: 750 kWh

Det ska bli spännande att se om Familjebostäder kan få fram några siffror för mig (gällande värme och vatten) och hur jag i så fall ligger till.

Dessutom fick vi tipset att be hyresvärden om att få se på fastighetens underhållsplan för att se vilka energieffektiviseringsåtgärder som finns inskrivna.

Jag har sedan tidigare tänkt fråga Familjebostäder hur de ser på Bra Miljövalmärkt fjärrvärme. Så det kan jag passa på att fråga nu. Det vore ju väldigt bra om de kan ligga på Göteborg Energi om det.

4 kommentarer:

  1. Glad nyhet!
    Din fastighetsvärd behöver inte ligga på Göteborg Energi. GE säljer fjärrvärme märkt Bra Miljöval nu.
    Det är bara för Familjebostäder att hosta upp pengarna! :-)
    http://koldioxidexperiment.blogspot.com/2009/09/experimentet_08.html?showComment=1252652596904#c4559998027478501985

    SvaraRadera
  2. Jag missade tyvärr del 2 av webinaret men skall se det i efterhand. Jag har också tänkt att sätta mig i höst och titta närmare på våra siffor. Jag har en känsla att vi har rätt låg energianvändning men det är som sagt bara en känsla.

    SvaraRadera
  3. Ett litet förtydligande, det blir alltid lite trixigt när man börjar räkna kilowattimmar: Siffrorna ovan gäller per person och år i ett hushåll med fler än två personer. För Lotta som jag vet har tre till i sitt hushåll ska siffrorna alltså multipliceras med fyra för att få hushållets årliga energimål.

    SvaraRadera
  4. Johan: Tack för förtydligandet, det gick visst lite för snabbt när jag skrev ner det där. Givetvis menar jag för mig personligen.

    SvaraRadera