onsdag 2 september 2009

Har konsumenten möjlighet att agera hållbart?

Idag har jag varit på seminarium anordnat av Naturvårdsverket och Konsumentverket, på ovanstående tema.

Några nya studier presenterades, liksom några gamla. Inga revolutionerande nyheter. Många tycker fortfarande att det är konsumenterna som ska lösa klimatkrisen, med just konsumtion.

Ni som hängt med här ett tag vet att det där inte är min linje. Konsumenterna kommer inte att lösa detta! Hur insatt och påläst man än är så vill man inte avstå från biffen/bilen/flygresan. Vårt hopp står till politikerna. Att vi får riktigt tuffa styrmedel som styr in på rätt linje. Det är så beteendeförändringar uppstår. Anledningen till att vårt beteende idag är att flyga mycket mer än för 20 år sen och äta mycket mer kött är helt enkelt en följd av att det blev möjligt tack vare billigare priser. Då bör det funka åt andra hållet också, dyrare priser, annat beteende. Snorenkelt.

Dessutom kommer inte klimatkrisen att lösas med konsumtion. Hur grön den än är. Det handlar inte om att byta från bensinbil till miljöbil. Det handlar om att byta till en annan livsstil som innebär betydligt färre bilresor. Men detta berördes bara väldigt flyktigt idag. Det är fortfarande alldeles för känsligt.

2 kommentarer:

  1. Men vi kan sätta vårt hopp till politikerna heller. Ty även de är ju i en demokrati låsta till vad folk tycker om. T ex att åka bil billigt och enkelt. Dessutom är de begränsade av juridiska fundamenta som äganderätt, förfoganderätt, mm. Det är t ex detta som gör det svårt att förbjuda "pågående användning".

    Så, det finns inte en lösning. Jag vet inte om jag själv sätter mitt hopp till gröns konsumtion, men jag hoppas en hel del på grön köpkraft.

    Fördelen med konsumenter är att de kan gå ut och reagera på kvällens nyhetssändning redan imorgon. De behöver inte ta hänsyn till LOU, att bli omvalda eller något sådant.

    I det sammanhanget är det ett jätteproblem att få fler att inse sin makt. Det är inte lätt, men det är en lösning bland flera. Absolut. Tror jag i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Johan: Grejen är att jag tror att det finns "många" som vill vara med och lösa klimatkrisen. Men de vill inte göra det själva, om alla andra fortsätter åka till Thailand, typ. De vill att politikerna sätter upp spelreglerna så att det blir samma för alla. Sen är det absolut som du skriver att det inte finns en lösning på det här problemet, utan vi måste kombinera en hel massa.

    SvaraRadera