tisdag 15 september 2009

Värme och varmvatten

Pratade med den distriktsansvariga på Familjebostäder idag. Beskeden jag fick var både bra och dåliga.

Det dåliga var att jag inte kunde få ut några siffror på energiförbrukning kopplad till uppvärmning och varmvatten. Siffrorna finns bara på fastighetsnivå och säger inte så mycket fick jag veta. När jag fortsatte fiska fick jag veta att de inte brukar lämna ut dem... Då slutade jag tjata.

De goda nyheterna var att de arbetar hårt för att införa individuell mätning av både värme och varmvatten. Hon kunde inte ge mig nån tidplan på när det kan bli aktuellt, men deras mål är att göra det så fort som möjligt. Tydligen ska de först testa på några fastigheter.

En annan grej som kanske kan leda till nåt var att jag frågade om möjligheten att få välja BraMiljövalmärkt fjärrvärme. Detta lämnade henne lite frågande så jag avslöjade att denna möjlighet att ganska ny och att Göteborg Energi inte gjort så mycket för att marknadsföra det. Då så hon att de aldrig pratat om detta men att det absolut är spännande och att hon ska ta upp det vid nästa möte. Så nu hoppas jag att fler hyresgäster hos Familjebostäder ringer och trycker på om detta, så att vi utnyttjar vår konsumentmakt ordentligt. Det funkade ju bra hos Göteborg Energi!

1 kommentar: