tisdag 15 september 2009

Elförbrukning i lägenheten

Som jag skrivit tidigare fick jag hemläxa att ta reda på förbrukningen av värme, varmvatten och el i min lägenhet.

Elen var lättast, för det var ju bara att kolla in lite gamla fakturor.

Falkenberg Energi som vi köper vår el ifrån har länge beräknat vår årsförbrukning till 2330 kWh, fast på senaste fakturan (juli) hade de höjt till 2480 kWh.

Jag roade mig med att kontrollräkna hur det sett ut sedan de började med månadsvis avläsning. På de sju månaderna, november till maj, låg vi på ett snitt på 208 kWh/månad vilket skulle ge 2500 kWh på ett år.

Vi är fyra i hushållet vilket ger mig en förbrukning på 625 kwh/år. Det ser ju bra ut i förhållande till Johans mål för oss på 750 kWh/person i ett hushåll med fler än två personer.

Troligen klarar jag även att räkna in elförbrukningen i kolonistugan som ser ut att landa på kanske 100 kWh/person.

2 kommentarer:

  1. Ok, nu har jag kollat lite mer. Vi ligger på 16400 kwh/år för en villa på 177 m2. Mycket men ändå mindre än snittet på 20000 kwh/år. men jag skall jobba på det!

    SvaraRadera