söndag 27 september 2009

Äntligen mat

Idag fick jag äntligen möjlighet att gå till affären, fundera ut en maträtt, handla, gå hem och laga maten. Jag är ingen stor kock men just nu hade jag verkligen längtat efter att få laga mat. Veckans måltider har i princip bestått av pasta med antingen makrill i tomatsås eller fiskbullar. Otroligt fattigt, tråkigt och smaklöst.

Idag skulle familjens köttätare äta lasagne, så jag gjorde en veg-variant. Vattnade ur och förstekte två auberginer. Kokade en tomatsås (med rejält med basilika från krukan i trappuppgången) och tinade lite spenat. Varvade auberginerna med tomatsås och spenaten blandad med keso. En halvtimme i ugnen ihop med den vanliga lasagnen.

Stora flickan la ner hela sin själ i en härlig sallad (kolonitomater, päron, äpplen, sallad), jag gjorde en vitkålssallad och så kokade vi några majskolvar jag hittade i kylskåpet. Lilla flickan skalade några kolonimorötter som vi skar i slantar.

Till efterrätt blev det kräm på sommarens röda vinbär.

Mycket nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar