onsdag 1 april 2009

Laga saker

Jag har skaffat mig en ny hobby. Att laga saker. Eller rättare sagt att hitta andra som kan laga mina saker. När man börjar kolla så är det faktiskt så att det finns en skräddare i nästan varje gathörn. Jag kommer att försöka testa mig runt hos så många som möjligt för att få ett hum om vad de kan och vilken servicenivå de har.

Började med att gå med min väska till lilla skomakaren på Mariaplan, som tidigare har varit behjälpliga med (gratis) att nita ett skärp som gått sönder. Han kunde fixa det trasiga axelbandet, men dragkedjan däremot skulle han inte klara sa han. Men jag gav inte upp. Min mamma har en skräddare/skomakare på Nordhemsgatan, som hon brukar anlita, så nu har hon tagit med väskan dit. Det blir intressant att se om de klarar utmaningen.

Nästa projekt var min gamla Fjällräven-jacka som jag använder dagligen, året om när jag cyklar till jobbet. För ganska länge sen gick snodden i huvan sönder. Ingen katastrof rent funktionsmässigt, men det har sett lite trist ut. Så idag lämnade jag in den på Fast skomakeri på Aschebergsgatan. Han skulle fixa det för 50 kr till imorgon! Helt otroligt.

När vi köpte vår kolonistuga så lämnade förra ägaren kvar en skottkärra. Problemet var att däcket saknade luft. I två somrar har vi kört omkring på fälgen. Inte ultimat. Vi hade säkert kunnat köpa ett nytt däck, men det har liksom inte blivit av. Och en ny skottkärra har verkligen inte känts lockande. Så häromdagen skulle maken ändå förbi däckverkstaden med en jobb-bil och passade på att ta med däcket. För 170 kronor så har vi ett däck som är som nytt. Lagom till kolonisäsongen. Suveränt.

Till sist så har vi ett par ärvda teakfåtöljer som då och då de senaste åren har agerat studsmatta åt barnen. Det klarade inte de gamla gummiresårerna, så de gick av helt enkelt. Nu har vi beställt nya sadelgjordar hos en tapetserare.

Jag blir alldeles glad och upprymd av att laga och fixa sånt vi har, istället för att slänga och köpa nytt. Det kan rekommenderas!

1 kommentar:

  1. Tvättkedjan Betjänten lagar också trasiga kläder. Det är en utmärkt tjänst! Jag har dock inte testat den då min sambo är duktig (själv är jag helt inkompetent men lagar både mat, cyklar och datorer...).

    SvaraRadera