söndag 5 april 2009

Den där Marit

Hade inte tänkt ödsla energi på att skriva om Marit Paulsens nya tokerier. Men nu kan jag ändå inte låta bli.

Som jag har uppfattat det tycker hon inte att vi ska sträva efter och stödja ekologiskt jordbruk för att det ger lägre avkastning. Något vi inte kan tillåta oss med en växande befolkning och klimatförändringar m.m.

Sånt stolleri. Man tror ju inte att det är sant. Jag skulle kunna sitta hela natten och skriva argument till varför jag tycker att hon är fel ute, här är några som jag brukar hålla mig till när det stormar.

- Hunger i vissa delar av världen beror till stor utsträckning på felaktig fördelning av resurser, inte på att det är brist på mat. Maten finns alltså, men de fattiga har inte råd att köpa den. Det problemet löser man inte genom att äta konventionellt odlad mat, däremot kan rättvisemärkta livsmedel vara en liten pusselbit av lösningen.
- I Sverige går 75 procent av odlingsmarken till köttkonsumtion, så med minskat köttätande kan vi mätta en massa fler munnar. Liknande procentuella arealer gäller säkert i fler länder.
- Vi odlar tobak på en massa platser i världen där vi i stället borde odla mat.
- Vi odlar blommor på en massa platser i världen där vi istället borde odla mat.
- Då det är mycket energikrävande att framställa konstgödsel spär konventionell odling på växthuseffekten. Vi kommer heller inte i framtiden att ha tillgång till all den billiga fossila energi som krävs för att upprätthålla denna odling.

osv osv

Men nu måste jag gå och sova.

Överge inte eko-maten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar