torsdag 23 april 2009

Besvikelse

Idag var jag på föredrag om ett nytt (webbaserat) verktyg för att beräkna ett hushålls eller en individs miljöpåverkan i form av energi, kol och kväve. Det är ett helt gäng forskare från KTH i Stockholm och Centrum för konsumtionsvetenskap i Göteborg som slagit sina kloka huvuden ihop i ett par år. Och med tanke på det så måste jag säga att det var en besvikelse. Det dom kommit fram till hade jag kunnat fixa själv om jag fått några veckor på mig. Känns det som.

Verktyget heter EcoRunner (tänk PriceRunner fast för miljön var deras förklaring till namnet) och innehåller två delar.

I EcoRunner-total matar man in sina kostnader för Hem & Boende, Inköp, Transporter och Fritid och så används SCBs statistik för att beräkna miljöpåverkan. Allt bygger alltså på generella siffror. För mig blir ett sånt verktyg helt ointressant. Jag vill ha mer detaljer.

Det fanns en femte flik att fylla i också och den handlade om kompensationsåtgärder. Där kunde man till exempel få avdrag om man köpte utsläppsrätter (helt ointressant i denna lågkonjunktur när det finns utsläppsrätter i överflöd), planterade träd (vad nu det innebär, vem vet att trädet står kvar om två år...) eller köper etanol (vadå etanol? Fin-etanol eller ful-etanol?).

Nä, det här köper jag inte!

Den andra delen hette EcoRunner-köp. I den kommer det att finnas livscykeldata för olika livsmedel, där man kan jämföra miljöpåverkan från en tomat från Spanien med en från Sverige. Detta kan möjligen bli det intressanta, att enkelt kunna se vilken av två jämförbara produkter som är bättre.

Nu är det på plats att tillägga att verktyget fortfarande är under utveckling. Just nu testar ett antal hushåll i Göteborg och Karlstad det och kommer att kunna lämna kommentarer i två omgångar. Så det är möjligt att den version som till slut släpps för allmänheten kommer att vara betydligt bättre än den som presenterades idag. Låt oss hoppas.

Grejen är att jag tror att det är såna som jag som är intresserade av ett sånt här verktyg, nördarna som vill ha koll på sin miljöpåverkan och då är detta inte tillräckligt bra. Kanske är detta det bäst möjliga som går att göra idag, men då är frågan om man inte istället ska låta bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar