fredag 3 april 2009

Hur man får råd att äta bra

Det är många som kommenterat den nya rapporten från Statens folkhälsoinstitut om att hållbara matvanor inte behöver vara dyrare. Bland annat Johan på Ecoprofile och Saltå Kvarn-bloggen.

Jag skulle vilja tillägga att det val vi gjort i familjen detta år att inte äta ute annat än i absoluta nödfall har frigjort en massa pengar som vi kan använda till att köpa fin mat för. Visst händer det att vi köper en påse chips och vi är ganska stora konsumenter av vin och mörk choklad, men vi försöker alltid välja bra kvalitet på det vi köper och har inga problem att hitta pengar till det.

Så det är mitt tips; skippa puben, McDonalds, utelunchen och fina restaurangbesöket och lägg pengarna på fina råvaror att laga mat med hemma.

(Nu kanske någon vill hoppa på mig och säga att det är mer energieffektivt att äta ute och detta är jag mycket väl medveten om. Men med Bra Miljövalmärkt el hemma och de andra fördelarna med att köpa och laga sin egen mat kan jag försvara mitt val.)

3 kommentarer:

  1. Jag gör ett litet påhopp! :-) Om man ändå skulle råka ha pengar så skulle jag rekommendera ett besök på fin ekologisk restaurang. Det blir låga utsläpp per krona jämfört med att t.ex. spara pengarna till en flygresa. Nu finns det iofs knappt några ekologiska restauranger, men vem vet, det kanske kommer.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är klart. Har man så mycket pengar och alternativet är en flygresa så har du helt klart rätt. Men för mig är det inte ett alternativ. I brist på fina ekologiska restauranger får man väl då bjuda hem alla sina vänner på en ekomiddag. Det är också ett sätt att göra av med pengar.

    SvaraRadera
  3. Bara en liten hälsning från en helt okänd som hittat hit av en slump. Gillar din blogg, som har mycket tänkvärt, och du skriver jättebra. Det jag läst har också lett till små funderingar som du kan läsa om hos mig: http://k-neu.blogspot.com/2009/04/inspirera-vs-provocera.html

    Keep up the good work :-)

    SvaraRadera