onsdag 1 april 2009

Mer om mat

Sista dagarna har både I elfte timmen och Ekognista haft blogginlägg på mat-tema, och eftersom båda var så himla bra vill jag gärna lyfta dem här. Och även passa på att ta med ett några veckor gammalt från MiljöBloggAktuellt.

I elfte timmens inlägg handlar om all mat vi slänger. Jag tror precis som Stephan att om maten var betydligt dyrare så skulle vi vara mer varsamma med den. Bland annat skriver han:

"All slängd mat har ju skapats i onödan. Och inte nog med att den har skapats den har även fraktats och paketerats för att sedan köpas för dyra pengar men därefter kastas utan att användas."


Tänk om fler tänkte på detta lite oftare!

Ekognista skriver istället om E-nummer och vilka olika tillsatser som tillåts i KRAV-märkt mat. En riktigt ambitiös och lärorik genomgång.

När vi åkte tåg upp till Stockholm häromveckan så hade vi köpt små portionsförpackade yoghurtar till barnen. Vi började prata om att när vi var små så var man alltid tvungen att skaka sådana innan man öppnade dem, för annars var de liksom vattninga på ytan och allt det goda låg i bottnen. Så är det inte längre. Nu måste det vara nån tillsats som gör att de inte skiktar sig. Med undantag för de KRAV-märkta som fortfarande behöver skakas!

MiljöBloggAktuellt har en lång genomgång av smör och margarin. Bland annat lärde jag mig att vegetabiliska alternativ alltid är bättre ur klimatsynpunkt än animaliska. Rätt logiskt när man tänker efter. Tyvärr är jag smakmässigt helt såld på smör och bregott så jag kommer nog att ha svårt att byta ut dem mot något klimatsmartare i första taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar