tisdag 28 april 2009

Man ska inte handla saker

I helgen fyllde min storebror år. Han bjöd på kalas för att fira detta och sin nyrenoverade lägenhet. När han nu fått så fint och fixat där hemma tänkte jag att det fanns säkert nåt bra han önskade sig. Jo, ett nytt överdrag till en många, många år gammal stor kudde han har på sin säng. Så jag begav mig in till stadens gator, en av dessa sällsynta händelser. Men efter ett antal affärer gav jag upp. Sådant går inte att köpa. Man måste köpa en ny kudde. Överdrag, och särskilt stora överdrag är inte något som de stora kedjorna satsar på. Om man säger så. Hur är det nu med miljöprofilen hos de här stora kedjorna? Hur hållbart är det att köpa nya kuddar hela tiden?

Nåväl. Efter överläggningar med modern fick jag höra att han även skulle få ett nytt handfat och nog behövde en ny tvålkopp. Ok, vidare i shoppingäventyret. Jag blir alltid lite illa till mods vid de där hyllorna som tycker att man ska köpa ny tvålkopp/tandborstmugg/tvålpump/toaborste i nytt, matchande utförande varje säsong. Slog iallafall till på en lagom manlig variant av tvålkopp (med matchande tandborstmugg minsann) och kräktes lite på mig själv samtidigt. Försökte gottgöra det hela med att det inte var till mig, att det är något han behöver osv.

Och vad händer?

Han tappar skiten det första han gör så att den går sönder.

Snacka om onödig konsumtion.

Bittert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar