måndag 20 april 2009

Presentdilemma

En kär vän ska gifta sig i sommar. Faktiskt den person som sammanförde mig med min älskade man, så han betyder mycket för oss. Sannolikheten att han läser denna blogg är dock obefintlig så jag vågar skriva om mitt presentdilemma.

De önskar sig inga presenter, liksom alla andra som gifter sig idag så har de väl redan dubbel uppsättning av allt husgeråd. Däremot önskar de sig bidrag till sin bröllopsresa. Till Maldiverna. Eller nåt annat lågt liggande ö-land.

Det bär mig dock emot. Det är faktiskt helt omöjligt för mig att ge dem bidrag till den resan.

Vad göra?

Jag har själv dessa två tankar:
1, Klimatkompensera deras flygresa
2, Hitta på en annan present, kanske en upplevelse eller annat klimatsmart.

Vad tycker ni?

Vad är okej att göra (och inte göra) när någon gifter sig och har lämnat tydliga önskemål?

6 kommentarer:

  1. Eftersom de önskar sig bidrag till en bröllopsresa är sannolikheten ganska stor att de åker oavsett om ni ger bidrag eller inte. Därför är alt 1; att klimatkompensera resan ett alldeles utmärkt alternativ enligt min åsikt.

    SvaraRadera
  2. En bra ide kan vara att klimatkompensera, men att låte brudparet själv välja typ av kompensation (träd, vindkraft, m.m). Som en liten detalj kan du slänga med ekologisk solkräm, utan skadliga kemikalier..

    SvaraRadera
  3. Hmm... inte lätt.

    Jag tycker du är modig som funderar i de här banorna. Själv är jag livrädd för att folk ska tycka att sätter mig på höga hästar och har synpunkter på andras liv.

    Jag skulle nog tänka så här: Vad jag än hittar på kommer jag inte att hindra dem från att åka på sin bröllopsresa till Maldiverna. Klimatkompenserar jag deras resa, så kan de uppfatta det som kritik mot deras bröllopsresa, och jag tror att de flesta är ganska känsliga för kritik just om det. Jag kanske är feg, men jag skulle nog avstå från just den striden. (Men det beror såklart på vilken typ av människor det är, hur väl du känner dem och så vidare.)

    Klimatsmart present eller upplevelse kan nog vara ett säkrare val. Eller kanske komplettera nån smart mindre pryl med några planterade träd eller så, så har du klimatkompenserat i smyg :-)

    Berätta hur du gör!

    SvaraRadera
  4. Karin: Visst är det en rädsla att det kommer att uppfattas som kritik (som det ju faktiskt någonstans är också...) och att jag lägger sordin på vår relation. Jag måste fundera igenom detta ordentligt. Som tur är har jag ganska gott om tid på mig.

    SvaraRadera
  5. I de här lägena vill man ju ge en present som den som mottager presenten uppskattar, men samtidigt så kan man inte köpa presenter som är emot ens egna samvete. Jag tycker att båda allternativen är jättebra. Både klimatkompensation och en aktivitet/upplevelse. Och tror verkligen att det kommer bli uppskattat!

    Det viktigaste i sådana här fall är att man inte köper ännu en oönskad pryl!

    E

    SvaraRadera
  6. Jag vet hur du känner. När jag inte köper prylar till mig själv så har jag svårt att ge bort det till andra. Mina vänner får vänja sig vid ekologiska och miljövänliga presenter. När jag själv väljer att undvika att flyga så vill jag ju inte heller sponsra andras resor. En klimatkompesation eller upplevelse (kanske inte ett fallskärmshopp då) tycker jag är jättebra idéer!
    De borde förstå dig. En vegan skulle ju inte gärna ge bort ett kilo kött exempelvis.

    Tack för gratulationen förresten!

    SvaraRadera