fredag 9 oktober 2009

Klimatkontot

Nu har jag varit inne och testat Klimatkontot, IVLs nya klimatkalkylator. Den känns spontant mer genomarbetad än andra liknande initiativ. Problemet är att man alltid får så hemskt olika resultat.

Det var faktiskt en av anledningarna till att jag började med det här experimentet, att jag blev så frustrerad och missnöjd över alla dessa kalkylatorer som gav så olika svar.

Hamnade på 3,7 ton på Klimatkontot.
I IVL:s tidigare klimatkalkylator hamnade jag på 2,2 ton.
Hos WWF hamnar jag på 6,26 ton.
Hos Konsumentverket blev jag Acceptabel.
Hos Göteborgs Stad får jag 1,84 ton.

Ja, ni fattar. Spannet är så otroligt stort så för mig är sådana här kalkylatorer helt oanvändbara.

I mitt snabba överslag förra månaden hamnade jag på runt två ton för mina personliga utsläpp. En av förklaringarna till den högre siffran för Klimatkontot-beräkningen är att den inkluderar flygresor i tjänsten, vilket jag inte tagit med i mitt överslag.

3 kommentarer:

  1. Jag gjorde Klimatkontot för ett par dagar sedan och tror att jag hamnade strax under 4 också. Men jag lessnade på några ställen, t ex vid "Kläder" Om man ska få högre utsläpp för att man köper kläder för mer pengar blir ju helt knasigt, om man anstränger sig för att köpa kvalitet och ekologiskt. Jämför hur många plagg du kan köpa på en H&M-rea jämfört med en tröja eller ett par byxor på ekovaruhuset.

    Nu ska jag testa de andra kalkylatorerna du tipsar om.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Gjorde en webbsökning (efter annat….) och hamnade på din sida. Trevlig och matnyttig blogg!
    Kika gärna in på www.energibruket.se Energibruket är en mötesplats för diskussion och innovation om energieffektivisering.

    Mvh
    Lejla

    SvaraRadera
  3. Jag har också testat några olika och mina värden ligger mellan 7-9 ton fast då räknar jag högt.

    SvaraRadera