måndag 12 oktober 2009

Influensavaccinering

Så har vaccinet kommit till landet och det är dags att ta ställning till, inte bara vaccinering av mig själv, utan också av barnen. Jag känner stor motvilja till att behöva fatta detta beslut.

Jag har inte satt mig in i influensan och vaccinet helt och hållet men en sak har slagit mig om min egen o-logik.

När det gäller klimatförändringen så agerar jag helt och fullt utifrån försiktighetsprincipen. Vetskapen om risken att det kan gå åt skogen får mig att bygga upp hela mitt liv på att minimera risken, både för mig själv personligen och för samhället och mänskligheten.

Men när det gäller nya influensan bryr jag mig mycket lite om larm och varningar. Jag misstror gärna myndigheterna, att de förstorar upp risken, att det ligger nåt konspiratoriskt bakom nästan. Är det inte sånt som klimatskeptikerna brukar anföra när det gäller klimatet?

När det gäller influensan blir jag egoistisk och bryr mig väldigt lite om det solidariska som brukar anges som motiv för vaccinering. Solidaritet som jag annars håller som ett honnörsord.

Är det inte konstigt?

2 kommentarer:

  1. Inte alls konstigt tycker jag! När du förändrar ditt liv för att minska din klimatpåverkan så gör du ju inget drastiskt egentligen. Du bara förändrar lite smått. Du är fortfarande lycklig, mätt, glad, har roliga saker att göra, en mysig familj osv. Dvs egentligen är det inte så drastiskt som man kan tro. Levnadsstandarden är densamma. Du har bara omprioriterat lite.

    Snackar vi däremot vaccin, så har du inte koll längre. Därför blir det läskigt. Någon annan har bestämt att det är bäst. Och "tyst nu och fråga inte". "Lita bara på läkaren". Eller "lyssna på medierna och blir lite rädd så du kommer hit och får din spruta nån gång nu rå!"

    Ungefär så. Kanske. Det handlar inte om att äta äpple istället för tomat. Det handlar om att få en spruta! Milsvid skillnad enligt mig.

    Jag behöver i alla fall inte ens fundera. Jag hinner åka utomlands innan sprutan ens är nära att träffa mig. Moahahaha! (Fast jag hade nog egentligen helst velat hinna ta den, men skit i det, Luke får pyssla om mig när jag blir sjuk.)

    SvaraRadera
  2. Lite konstigt är det. Tänker själv likadant. Intressant perspektiv ändå, kanske kan underlätta kommunikation med klimatskeptiker om man förstår hur de tänker.

    SvaraRadera