lördag 3 oktober 2009

Regnig lördag

Hade sett fram emot en vacker höstlördag i kolonin, istället blev det regn och städning av lägenheten. Som vanligt blir jag på dåligt humör av att städa. Vi har inte lyckats komma loss med beslutet att skaffa städhjälp ännu tyvärr. Det känns som att vi har städat hela dagen och ändå är det lika rörigt och smutsigt som innan vi började. Hur är det möjligt?

Ikväll ska vi i alla fall ha grannarna på upp middag. Vi ligger efter med att fira deras födelsedagar, men nu ska det äntligen bli av.

Jag kan tyvärr inte skryta med något under av klimatsmart middag. Toast med chevré mm till förrätt, teriyakilax med glasnudlar och wokad vitkål till huvudrätt och päronpaj (kolonipäron!) till efterrätt.

Min familj äter alldeles för mycket kött vilket jag ibland besväras av. Men så länge jag inte lagar maten kan jag knappast tvinga dem att äta vegetariskt. Min make är generellt skeptisk till vegetarisk mat så även om jag lagat nåt smaskigt vegetariskt så finns det oftast även en kötträtt på bordet. Och då väljer (såklart) barnen det. Just nu känns detta som något av ett misslyckande, men eftersom jag inte ser någon möjlighet att ändra på detta så försöker jag släppa det.

1 kommentar:

  1. Ooups, det är krångligt när man behöver laga olika måltider inom familjen!
    Bidrog till att knäcka mitt förhållande! Watch out! Fast vi hade givetvis mkt större grundläggande konflikter.

    Kan man inte tänka sig att snacka ihop sig om ett klimatmål, tex 5 ton per person och år, och sedan så försöker man allihopa nå målet. Men undviker pekpinnar om hur det ska ske. För att klara målet får var och en välja sin egen väg... Klimatkontot.se kan tex hjälpa till att räkna, fast man behöver lägga på 1,7 ton CO2e för att få med varje svensks andel av den offentliga konsumtionen.

    Försökte några gånger laga linsröra till tacosen, smakade ingenting, speciellt som jag inte visste vilka kryddor man skulle använda. Men så kom vi på att det fanns färdig quornfärs. Och investerade i färdigblandad tacoskryddblandning som jag tidigare hade varit skeptisk till. Och lite olja till. Wow!! Ungarna tyckte det smakade godare än köttfärs. Tjoohooo! Ibland får man kompromissa!

    SvaraRadera