fredag 9 oktober 2009

Övergiven

Jag känner mig ensam och övergiven. Jag vet inte vart jag ska vända mig med min klimatfrustration, mitt engagemang och min önskan efter att tillhöra en grupp som tycker som jag.

Det är ett knappt år kvar till valet och det finns inget parti jag kan lägga min röst på. I den här jämförelsen över partiernas budgetar hittar jag ingenting som ens är i närheten av tillräckligt för att kapa koldioxidutsläppen tillräckligt mycket för att klara Klimatmålet.

Det poppar upp olika klimataktionsgrupper som svampar ur marken, men för mig är det oklart vad de handlar om. Vad de vill. Några jag hittar vid en snabb sökning är:
Naturskyddsföreningen
Klimax
Ställ om Sverige
350.org
Klimataktion

Kanske det helt enkelt blivit för många organisationer. Jag gissar att jag inte är ensam om att känna mig vilsen, flytande ute på ett mörkt, kallt, stormigt hav. Uppenbarligen skulle jag inte behöva känna så här. Mångfalden av klimatgrupper bevisar att det finns oerhört många människor runt om i Sverige idag som kämpar för en bättre värld.

Undrar vad de ska rösta på om ett år.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska kontakta varje parti och fråga dem vad som krävs för att de ska erbjuda en politik som klarar Klimatmålet.

    1. Opinion.
    Jag tror att många partier är rädda för att bli bestraffade av sina väljare om de skärper åtgärderna. De vill ha en opinion först. Blir klimatopinionen stark kommer partierna att slåss om att få deras röster och bjuda över varandra med tuff klimatpolitik. Utan opinion - ingen klimatpolitik.

    2. Media.
    Miljöpartiet höll på att bli Frankrikes näst största parti i EU-parlamentsvalet i juni i år. Franske filmaren Yann Arthus-Bertrands film Home visades på fransk tv på världsmiljödagen några dagar före valet vilket många menar boostade miljörösterna.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Yann_Arthus-Bertrand

    2006 började klimat debatteras en del, tom Göran Persson försökte positionera sig lite genom att utmana Reinfeldt på en oljedebatt. I Almedalen 2006 sa Reinfeldt att miljön inte var någon viktig fråga för moderaterna. Vad gjorde medierna. De fullständigt begravde miljöbevakningen ända till efter valet för att inte bli beskyllda för att påverka valresultatet med känslofyllda reportage som skulle gynna ena sidan. Vad hände? Reinfeldt blev statsminister.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/reinfeldt-valjer-bort-miljon-1.556661
    http://www.dn.se/opinion/debatt/ingen-vardig-att-fa-priset-som-arets-miljojournalist-1.574768

    SvaraRadera
  2. Kära vännen!

    Jag har en utveckling på vår idé som jag vill prata med dig om. Är dock bortrest nästa vecka på konferens i mellan Europa (tåg :). Men efter det kanske jag kan komma hem till er en kväll? Eller du till oss? Veganmat finnes (kanske vegan inspiration?)...

    Kramar för du behöver inte känna dig övergiven!!! Vi är med dig.

    E

    SvaraRadera
  3. Kom hem till oss, det finns kramar och vin att tillgå!

    SvaraRadera