fredag 30 oktober 2009

Gamla jeans

En av de saker jag brukar fundera mycket över i relation till det framtida hållbara samhället är textilier. Alla dessa kläder och tyger som finns i omlopp och fortfarande framställs, hur ska vi ta hand om dem på bästa sätt? Fina saker som är hela och rena går ofta till nån sorts andrahandsmarknad, men ibland har man ett plagg som egentligen är hur fint som helst och av toppenkvalitet, men kanske har det fått nån fläck eller gått sönder lite och då tvingas man slänga det. Varje gång gör detta ont i mig. Ohållbarheten är så påtaglig och smärtsam. Finns inget sätt att ta hand om alla dessa tyger och fibrer?

Häromdagen ramlade jag på en affär som är inne på den här linjen och när jag ramlar över affärsidéer jag gillar brukar jag ju inte kunna låta bli att dela med mig av dem här.

Vad det handlar om i det här fallet är att ta hand om gamla jeans och sy barnbyxor av dem. Lysande. Nästa gång jag åker till Stockholm kommer jag absolut att ta med ett gäng byxor och lämna in dem på Yorrik.

2 kommentarer:

  1. Jag syr alltid om gamla jeans till lekjeans till mina barn. Gamla klänningar och skjortor kan bli kuddar eller lapptäcken och av trikåkläder kan man virka korgar eller mattor.

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag imponerad, så händig vill jag också vara!

    SvaraRadera