lördag 24 oktober 2009

Det kunde gått illa

För ett tag sen skrev jag ett inlägg som bland annat handlade om varför jag blev den jag blev. Nu har jag insett ytterligare en sak som är lite intressant.

Jag föddes i början av sjuttiotalet. Min familj bodde på den tiden i en by utanför Jokkmokk och närmsta BB var i Gällivare tio mil bort. En fredag i januari får mamma värkar och hon och pappa åker upp till Gällivare. Väl där avtar värkarna och mina föräldrar råds att köra hem igen. Men det var inget min mamma hade lust med, så de tar en sväng på stan för att göra några ärenden, sen går hon tillbaka till BB och sätter själv igång förlossningen genom att kliva upp och ner på en stol snabbt och länge. Förlossningen var nära att gå åt helvete och jag fick tillbringa första tiden i kuvös.

Så har jag fått min födelse berättad för mig.

Det jag nu insett är att jag föddes mitt under oljekrisen, när bensinen ransonerades i Sverige. Och, även om det aldrig är nån som sagt det, så måste det givetvis varit bensinransoneringen som gjorde att de inte ville behöva köra fram och tillbaka alla dessa mil.

Tänk vilkets ödets ironi det varit om jag blivit hjärnskadad då på grund av något jag nu desperat önskar ska införas igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar