torsdag 8 oktober 2009

Annat går före

Det finns som vanligt massor att skriva om, men denna vecka har annat gått före bloggen.

Vännen L som var förbi på mat och prat. Hon som är så modig, som tar tag i sitt liv. Gör förändringar och tar initiativ även fast det är läskigt. Sådant beundrar jag.

Idag har det varit webinar igen, om transporter denna gång. Något av en hjärtefråga för mig. Samtidigt som Johan inledde hann jag skiva några äpplen och hänga upp under taket. Där får de hänga och torka till fina äppelringar. Smaskigt nyttigt godis att sticka åt barnen när det krisar i höst.

Funderar mycket på hur man ska mobilisera många människor som vill åt samma håll. Som är beredda att göra någon eller några förändringar i sitt liv för att minska koldioxidutsläppen. Som kan utgöra en kritisk massa.

Har dessutom börjat läsa "Vår beskärda del", en bok helt i min smak. Äntligen någon som beskriver en konkret åtgärd, ett styrmedel som kan förändra samhället.

Har också funderat mycket på ordet klimatmål. Jag vill kidnappa det ordet. Ändra dess betydelse. Från att vara en siffra och ett årtal på ett papper, till att betyda målet att rädda klimatet. "Vi ska klara klimatmålet" handlar inte om att minska utsläppen med x procent till år x, utan det handlar om att undvika klimatkaos. Är ni med mig?

2 kommentarer:

  1. "Vi ska klara Klimatmålet" (versalt K)... Javisst. Det köper jag.

    SvaraRadera
  2. Lysande. Alla andra användningar av ordet klimatmål blir förbjudna, vilseledande enligt marknadsföringslagen.

    SvaraRadera