tisdag 24 november 2009

Champagne

Den källa jag sporadiskt använt under året för att hålla koll på mina utsläpp av växthusgaser har ingen särskild uppgift för utsläppen från champagne. Nu är vi verkligen inga storkonsumenter av champagne men jag gjorde ändå en snabb sökning.

Här framgår att en flaska champagne ger upphov till 700 g koldioxidutsläpp.

Dessa fördelades så här
  • 39 % förpackning
  • 24 % arbetet i vingården och i vinkällaren
  • 13 % transporter
  • 11 % diverse maskiner
  • 8 % inköpt material och substanser för odling och vintillverkning
  • 5 % administration
Återigen är det alltså den stora tunga glasförpackningen som är den största boven i dramat. Det är en ganska intressant slutsats tycker jag.

Nu är det ju mycket som är okänt för oss angående hur de räknat fram detta. Om förpackningen bara är framställningen av glasflaskan eller om det även är transporten av den tomma glasflaskan till tappningsstället. Och vad ingår i transporter?

Den allra största påverkan blir sen såklart om jag själv tar bilen till Systemet för att köpa den där flaskan. Då kommer jag snabbt över 700 g koldioxid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar