söndag 15 november 2009

Köket. Ormen i paradiset.

Har haft en riktigt skön helg. Efter att ha städat lägenheten på lördag förmiddag belönade vi oss med att boka en koop-bil och åka till Vattenpalatset i Lerum. Det är en fröjd att se barnen i vattnet. Lilla dottern är helt obrydd över kyla, vatten i ögon och öron eller om vi försvinner en bit bort en liten stund. Helt nöjd ligger hon där som en kork i vattenytan med sina Bamse-armpuffar och flyter.

Vännen E över på middag, vin och filmtittande på kvällen.

Idag tog jag med stora dottern ut till kolonin för att äntligen plocka upp de sista potatisarna. Och visst, precis som jag blev tipsad så funkar det alldeles utmärkt att lämna potatisen i jorden långt in på hösten. Körde på intensivt med grepen tills regnet fick mig att vända hemåt. Har varit rejält trött i armarna hela eftermiddagen. En skön trötthet.

Eftermiddagen har annars bedrivits i köket. Rejäl matlagning från grunden. Auberginegratäng och rotfrukter i ugn. Lamm till köttätarna och kikärtsbiffar till mig. Äppelkaka med vaniljsås kokad på vaniljstång och grädde. Riktigt gott och kära pappa var över och åt med oss. Precis som det ska vara.

Det här med middagar och matlagning som är en så viktig del i livet är dock tyvärr förknippat med i princip den enda sak jag är missnöjd med i mitt liv för tillfället. Och det är storleken på köket. Jag vill inte bo någon annanstans. Vi har världens bästa grannar. Världens bästa gård. Ett stenkast till kolonin. Nära till spårvagn, skola, jobb, dagis. Nära till familj och vänner. Vi har jobb vi trivs med. Alla i vår närhet är friska (i princip). Vi mår bra helt enkelt. Och egentligen bor vi tillräckligt stort. Men vi saknar ett större kök. Ett kök där mer än en person kan laga mat samtidigt. Där mer än fyra personer kan rymmas runt matbordet utan att det blir trångt och bökigt. För vi vill gärna vara med alla fyra och fixa i köket samtidigt. Och vi vill gärna bjuda hem folk på en bit mat och lite umgänge runt köksbordet. Men det blir inte bra. Det blir inte mysigt. Och det stör mig. Samtidigt som det stör mig att det stör mig. För det är ett sånt jävla i-landsproblem.

Men varje gång jag är hemma hos nån med ett stort kök så blir jag så avundsjuk.

Jag vill också ha.

7 kommentarer:

  1. Hihi - tack för ett fint inlägg och grattis till vad som låter som en underbar helg!
    Visst är ett stort kök härligt, och också rätt prioritering tycker jag när det är ett rum som man använder så flitigt. Har ni kollat om det finns en innervägg som man får göra hål i eller ta bort? Eller flytta förvaring till andra rum?
    I somliga nya hus har jag sett att man byggt gemensamma gästlägenheter som kan bokas. Varför inte ett delat representationskök i kvarteret - välutrustat med energisnål teknik och gemytlig inredning?
    Det finns lunchrestauranger och lokaler som hyr ut köket på helgerna till sällskap. In med det i ett bokningssystem och vips har man en kökspool.

    SvaraRadera
  2. Tack för alla fina förslag! Storleken på köket kan vi tyvärr inte göra så mycket åt, grannar åt ena hållet, trapphus åt andra och toalett åt tredje...
    Kökspool låter väldigt bra. Jag ser framför mig att det kan bli en hel del spring bara. Hela somrarna springer vi fram och tillbaka mellan lägenheten och kolonistugan för att hämta nån ingrediens som är på fel ställe. Att få med alla saker en söndag ut till en kökspool skulle kunna bli en stor logistisk utmaning. Inget som inte går att lösa dock.

    SvaraRadera
  3. Ett stor fint kök är överskattat :-) Jag lagar massor med mat (igår blev det chili con carne till 16 pers och pizza till 4 personer samtidigt) och ett större kök innebär bara mer att städa upp. Även om själva köksbänksutrymemt är litet rymmer ändå vårt kök rymmer mer än 4 personer i alla fall om man vänder bordet.

    SvaraRadera
  4. Anki, menar du att även du har ett litet kök och att du försöker peppa mig här? Kanske är mitt missnöje ett utslag av att man liksom måste ha något litet att gnälla över. Annars blir det för präktigt och puttinuttigt.

    SvaraRadera
  5. Storleken på köket har nog oftast väldigt litet samband med hur mycket mat som lagas där, även om jag förstår att bristen på yta hos er är ett problem. Hmm jag har ett förslag till ert kök. Lyft ut skåpet ni har där till vardagsrummet. Sätt in en arbetsbänk med några hyllor under på den platsen i stället. Flytta allt ni har vid spis och diskbänk dit - så att det är helt tomt utom vi matlagning. Om ni behöver extra arbetsyta kan ni använda den ytan eller köksbordet (vaxduk?). Försök få upp "onödigt" på väggarna.

    Många kramar!
    E

    SvaraRadera
  6. Om inte ovanstående tips funkar får du försöka trösta dig med att ditt lilla kök är mer miljövänligt än ett stort:)Intressant blogg du har!

    SvaraRadera
  7. Vi har alltså ett vitrinskåp i köket och det är det E föreslår att vi ska flytta ut till vardagsrummet. Det kan vara en idé, men det löser inte riktigt trångboddheten vid själva dinerandet. Och visst är det miljövänligt, speciellt för att det blir väldigt få inköp av roliga köksmaskiner...

    Tack och välkommen hit Kristina.

    SvaraRadera