onsdag 4 november 2009

Cyklister göre sig (icke) besvär

Ibland får jag som cyklist i staden lust att vältra mig i självömkan över hur uselt vi cyklande medborgare behandlas.

Igår tipsade Miljöbloggaktuellt om denna flickr-sida med enbart knasiga cykelbanor.

Man vill både skratta och gråta.

Hur ska vi få många människor att välja cykeln när det byggs så dåliga cykelbanor? På min dagliga väg till och från jobbet passerar jag 5-10 ställen där det är tydligt att den som planerat den utformningen inte är någon inbiten cyklist. Det borde snart vara ett krav för att bli anställd på kommunernas tekniska och planerande avdelningar.

9 kommentarer:

  1. Jag tycker vi byter så här: Bilarna får köra på cykelbanorna och cyklarna på vägen. Det hade jag tyckt varit både bra och rätt. Varför är bilisterna så gynnade i denna stad? Jag blir så irriterad!

    SvaraRadera
  2. Fota och lägg ut på bloggen! Eller be Anneli Hulthén cykla en omväg med dig en dag så hon får se?

    Inte bara Anneli Hulthén cyklar för övrigt till jobbet, även Londons borgmästare cyklar! Se vem han räddade från trubbel en sen kväll på väg hem på sin shining bicycle:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/8340865.stm

    SvaraRadera
  3. Inte miljonär än: Det vore helt fantastiskt att få glida fram på bilvägarna, fast jag vill helst inte ha bilarna vid sidan om alls..

    Jonas: Men jag har ju inga bilder på bloggen...

    SvaraRadera
  4. Jag håller på att bli enormt aggro på bilarna nu igen... Jag sitter i sahlgrenskabacken i den jävla bussen i kö för att någon himla lattemorsa skall själv sitta i sin SUV och cruisa till jobbet. Ilskan trycker jag ned med indie i öronen. Frågan är vad som händer om det slår över. Kommer jag hoppa ut ur bussen en vacker dag med ett baseball trä och bara gå loss??

    SvaraRadera
  5. Ja, kan du inte göra det. Vi kan göra gemensam sak. Jag cyklar väl bredvid din buss uppför Sahlgrenskabacken och är inte så förtjust i luften och bullret bilarna omger mig med.

    SvaraRadera
  6. Min favoritsituation: Jag cyklar sista gatsnutten mot jobbet mot enkelriktat. Alternativet är en omväg på en dryg kilometer eller att leda cykeln de hundra sista metrarna. Den enkelriktade gatan är inte smal, två bilar skulle lätt få plats. Gissa hur många gånger jag mött bilar som försöker preja ut mig och tuta och veva ner rutan och påpeka att det är enkelriktat? Jösses!
    Breaking the law!!!

    SvaraRadera
  7. Hej! Tack för en rättfram och personlig blogg! Kul att hitta ännu en 'miljöresenär' i Göteborg.
    Bloggar om min egen miljöresa, med särskilt fokus på mat och resor, på cykelidag.se . Vill gärna länka hit om det är okej för dig.

    Har påbörjat en sida med ett försök att samla ihop 100 förslag till förbättringar av cykelvägar mm i Göteborg
    http://cykelidag.se/goteborg-cykelkaizen
    Lägger gärna in dina tips givetvis med referens.
    Lev väl!
    Hälsar
    Ivan

    SvaraRadera
  8. Karin: Passa dig! Lagförbrytare ses inte med milda ögon..

    Ivan: Välkommen hit. Länka får du gärna göra. Ska kolla upp din lista med cykelförbättringsförslag.

    SvaraRadera
  9. Tack! Länken är nu upplagd.

    SvaraRadera