torsdag 19 november 2009

Herman

På vår köksbänk står just nu en burk Herman. Idag har vi matat honom för första gången.

Herman var märkligt nog helt okänd för mig fram tills i förrgår när kollegan kom med honom som en liten present. Vi fick också den stora förmånen att få smaka på en Hermankaka. Mycket mumsigt.

När man börjar prata om Herman med bekanta så visar det sig att många har full koll på honom och en googling ger nästan 1000 träffar.

Om det här försöket med söt surdeg faller väl ut kanske vi (maken...) kan få ny inspiration till att göra ett nytt försök med de riktiga surdegarna.

4 kommentarer:

  1. Haha, det ska bli kul att höra hur det går för er! Den senaste herman-historien jag hörde var från en kollega som glömt honom i kylskåpet och där hade han exploderat en dag (!). Jag minns kakan mamma bakade på en fådd Herman när jag var liten. Det skulle vara russin och sånt i den. Inte min grej, riktigt...

    Här bakar vi allt bröd på surdeg. Går inte att göra något annat när man väl har hittat recept som funkar. Så gott!!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag heter Erik och har startat en brödbakarsajt, www.riktigtbrod.se. Min tanke är att framförallt forumdelen kan bli en trevlig mötesplats där hemmabagare kan dela med sig av sina erfarenheter.

    Välkommen in du också :)
    /Erik

    SvaraRadera
  3. Karin: Han vill inte in i kylskåpet alltså. Dela gärna med dig av ert surdegsrecept!

    Erik: Kul initiativ. Ska absolut titta in hos dig. Nu är det framförallt min man som står för baket i familjen. Så jag ska tipsa honom.

    SvaraRadera
  4. Jag gör som alla andra och har lärt mig allt jag kan på Pain de Martin-bloggen Där har favoriten blivit valnötsbrödet . Ja, jag vet att det egentligen är väl lyxigt och dyrt med valnötter (typ 58 spänn för 250 g ekologiska), men jag ursäktar mig med att nötter är VÄLDIGT nyttigt för vegetarianer. I receptet står det 400 g valnötter, men jag nöjer mig med 250 g.
    Men det finns en massa andra intressanta bröd där också, bara att testa sig fram :-)

    SvaraRadera