måndag 16 november 2009

Ole dole doff

Min lilla flicka är inne i värsta ola-perioden. Allt ska olas. Vilken tandborste hon ska använda. Och när det beslutet är fattat så ska tandkrämen olas. Sen är det strumpor, byxor, tröjor, mössa, vantar osv i all oändlighet.

Som jag minns det från min barndom så gick ramsan:

Ole, dole, doff. Kinke, lane, koff. Koffe, lane, binke, bane. Ole dole doff.


och det som blev det sista doffet var det man valde. Så varje gång hon kommer till doff så hurrar jag lite inombords för att proceduren äntligen är över. Men icke då.

Dagens barn fortsätter efter doff, av någon outgrundlig anledning med

Simmelimaka, kuckelikaka. Ärtan, pärtan, piff, paff, puff!

Och där äntligen är det lilla treårsfingret i mål.

Och är man då inte nöjd över resultatet så går det bra att välja den andra tandborsten, tandkrämen, sockan, byxan, tröjan, mössan eller vanten.

Det är så man tränar sin mammas tålamod.

7 kommentarer:

  1. dagens barn? jag minns också ärtan pärtan. och du är ju inte så mycket äldre än mig.....;)

    SvaraRadera
  2. Jamen liksom i samma ramsa som Ole dole? Vi gjorde ärtan pärtan som en egen ramsa. Det kanske går en geografisk gräns nån stans?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. (Skriver rätt den här gången)

    Alltså, när jag var liten (i Skövde) så olade vi bara med första delen. Den som fick "doff" fick va't.
    Fast jag minns en sång där det fanns en melodi till ramsan som man kunde höra på barnradion på 70-talet. Och i den melodin ingick även smmelimaka-delen, så här:
    ...Koffelane binkebane ole dole doff
    Ärtan pärtan piff
    Ärtan pärtan puff
    Simmelimaka kuckelikaka
    Ärtan pärtan puff

    Tänk att det fanns en plats i min hjärna för den här informationen!

    SvaraRadera
  5. Ja, den sången fick jag lära mig av min stora dotter som snappat upp den på förskolan. Och det är säkert så att lilla dotterns olande härstammar ur den sången.

    Ja, visst är hjärnan fascinerande. Helt plötsligt dyker det upp saker man inte visste att man glömt.

    SvaraRadera
  6. Och det roligaste är att fråga, OK - innebär det att du ska välja den där, eller att du inte ska välja den? Svaret varierar från gång till annan eftersom ungen egentligen redan vet vad han vill...

    SvaraRadera