söndag 3 maj 2009

Björnbär och kryddor

Förra året hjälpte vi en vän att ordna med hans 30-årskalas och som tack för det fick vi ett presentkort på Plantagen (eller var det Blomsterlandet?). Vi har funderat mycket fram och tillbaka vad vi skulle använda det till. Ett nytt plommonträd som kan leverera frukt när vårt dör om några år? Ett körsbärsträd, för blommorna och bären? Vinranka?

Till slut blev det några björnbärsbuskar.

Ett av mina pågående projekt i lilla koloniträdgården är att byta ut sånt som inte går att äta mot sånt som är ätbart. Så tidigare i år offrades en gammal, tråkig, risig forsythia som stod i ett hörn och där står nu istället våra björnbär. Hoppas att det är tillräckligt varmt och soligt! Vi vill ha mycket bär framåt hösten.

Samma vän som gav oss presentkortet hade förra året anlagt en imponerande köksträdgård i sina föräldrars stuga på Öckerö och eftersom jag hade på känn att jag inte heller i år skulle få till det där så frågade jag honom om han ville hjälpa oss med det. Och det ville han. Så i fredags blev vi med kryddland! Där finns än så länge timjan och kryddtimjan, oregano, salvia, rosmarin och gräslök. Dill och persilja ska vi komplettera med. Basilika och citronmeliss får stå i kruka vid sidan om.

På en annan plats i trädgården lever en stackars lavendel ett utsatt liv. Den är sned och vind och ser inte mycket ut för världen. Jag vet inte om det är värt att försöka ge den en ny chans eller om den ska få gå vidare till komposten och ersättas av en yngling.

Det känns i alla fall väldigt lyxigt med de här kryddorna. Matlagningen känns direkt mer spännande och rolig. Familjens köttätare har varit flitigast hittills, men jag ska snart komma igång jag med!

Tack kära S för björnbär och kryddor!

1 kommentar:

  1. Åhh, björnbär som är så gott. Önskar vi kunde ha det här, men tvivlar på att det skulle växa. Jag har då aldrig hört talas om nån som har björnbärsbuskar här uppe.
    Det är ju smart att byta ut växterna mot ätbart. Bra för både miljö och plånbok.

    SvaraRadera