måndag 11 maj 2009

Ubuntu

I lördags, på World Fair Trade Day, blev jag bjuden på Ubuntu-cola av en trevlig kille utanför Coop vid Mariaplan.

Det var nästan så att jag fick dåligt samvete över att jag inte köpte en flaska, men det skulle väl vara väldigt konstigt om jag började handla en massa saker jag normalt inte köper bara för att det är ett schysst alternativ?

Eller hur är det egentligen? Så bör man såklart resonera om man tänker strikt miljömässigt. Att inte konsumera alls är ju alltid bättre för miljön än att konsumera. Men. Skulle det kunna vara annorlunda när det gäller fair trade? Att stötta små familjejordbruk och möjliggöra utbildning och undvika urbanisering skulle det i längden kunna vara bättre för världen än att jag inte konsumerar fair trade? Jag vet faktiskt inte.

För ett tag sen skrev Ljungberg en sak om de där bespottade sockerärtorna från Kenya ur en annorlunda vinkel. Slutsatsen var att det kanske inte är så smart att bojkotta dem. Och det handlade inte ens om fair trade-ärtor.

Världen är verkligen inte så enkel som man ibland vill göra den till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar