tisdag 5 maj 2009

Hållbar semester

Sommaren närmar sig och tiden för de långa ledigheterna, de stora drömmarna (och de kanske ännu större besvikelserna).

Jag har i nåt år funderat ganska mycket på det här med hållbar semester. Vad kan det vara? Vad lägger olika människor i det begreppet? För mig rymmer det en näst intill oändlig mängd aspekter. Särskilt om man inte bara tänker på den miljömässiga hållbarheten, utan även en social/etisk och ekonomisk hållbarhet.

Det kan vara att resa till andra världsdelar, fast göra det "mer hållbart" än en vanlig semester; en resa med en medveten arrangör till en afrikansk nationalpark, flyg till Thailand fast välja ett lokalägt hotell istället för "all inclusive" eller hoppa på en fraktbåt till Kina.

Det kan såklart vara att WWOOFA eller bo på lantgård eller att tågchartra till Italien. Eller följa med på en Naturens Bästa-märkt arrangemang i Sverige.

Eller så kan det vara att cykla till en närbelägen vacker skogsglänta och packa upp sin medhavda picknick, eller att paddla havskajak i närmsta havsband.

Det är uppenbart att en semester inte måste betyda att man gör icke-hållbara aktiviteter.

Hur tänker ni om detta? Vad gör ni i sommar?

Jag kommer framför allt att semestra i kolonistugan i sommar och hoppas då få möjlighet att läsa "Välkommen till paradiset" av Jennie Dielemans.

2 kommentarer:

  1. Haha, folk har slutat fråga mig vad jag ska göra på semestern. Min filosofi är att riktigt ledig är man först när inget är planerat. Drömmen är ett femveckors oskrivet blad. Sovmorgon, unna sig restaurangbesök, utforska skogen med hunden... Varför är semester så ofta synonymt med att åka bort?

    SvaraRadera
  2. Oftast tar arbetslivet musten ur en och jag tycker det är skönt att vara ledig på min balkong (i Majorna) eller åka ut på Hönö och klättra och bada. Hyra kanot och padla i Vätlefjäll tror jag är en höjdare också.
    Buss eller tåg till Svenska eller Norska fjällen är en riktig höjdare. Väljer man Joutenheimen är det inte mer än 60-70 mil från Göteborg och det är dom högsta fjällen i Skandinavien.

    SvaraRadera