söndag 17 maj 2009

Hundra år av envishet

Nu är Naturskyddsföreningen ordentligt firad. En pigg, kaxig, envis, klok hundraåring som jag är otroligt stolt över att tillhöra.

Förutom festen på Stockholms stadshus igår kväll har vi haft konferens med bland annat en massa internationella gäster. Det var representanter från en del av föreningens systerorganisationer i syd som berättade om projekt de driver med föreningens stöd och hur de upplever till exempel klimatfrågan. Något av det som etsade sig fast i mig var orden om att "Climate change is happening right NOW" och att det är BRÅTTOM, vi måste agera NU för att hindra klimatförändringarna. Oj, vad jag stärktes i mitt engagemang och min strävan att minska mina egna utsläpp!

Idag på eftermiddagen avslutades konferensen, traditionsenligt, med att vi alla stod upp och sjöng "Änglamark".

Kalla den Änglamarken eller Himlajorden om du vill.
Jorden vi ärvde och lunden, den gröna.
Vildrosor, blåsippor, lindblom och kamomill,
låt dem få leva, de är ju så sköna.

Låt barnen dansa som änglar kring lönn och alm,
leka titt-ut mellan blommande grenar.
Låt fåglar leva och sjunga för oss sin psalm.
Låt fiskar simma kring bryggor och stenar

Sluta att utrota skogarnas alla djur.
Låt örnen flyga, låt rådjuren löpa.
Låt sista älven, som brusar i vår natur,
brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur.
Den texten betyder otroligt mycket för mig och sammanfattar i stora drag varför jag arbetar med miljöfrågor och gör det här experimentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar