torsdag 26 mars 2009

Veckans bästa

En av de saker som mitt experimentår handlar om är att försöka få mig själv (och andra kanske) att konsumera mindre. Att inte rättfärdiga konsumtion med att det ju ändå är "grönt", "miljöanpassat", ekologiskt eller något annat. För jag är övertygad om att vi måste lära oss att konsumera mindre totalt sett. Även av de varor som är miljöbättre än genomsnittet. Orsaken till detta är enkel, vi är många människor på jorden och vi kommer att bli fler. Resurserna räcker helt enkelt inte till. Så oavsett om det handlar om en miljöbil, etanol att tanka bilen med, miljömärkta kläder eller kemikalier så tror jag att vi alla behöver hejda oss.

Hos Rune hittade jag veckans bästa illustration som jag tycker visar hur tokigt det kan bli med miljöanpassningen av allt i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar