tisdag 10 mars 2009

Klimatpropositionen

Det bidde en tumme. Lite så känns det. Regeringen har väl i princip arbetat med klimatpropositionen sen de tillträdde, för vad är det två år sen.

Visst, det finns en del bra. Men inget som skulle behövt ta så vansinnigt lång tid att värka fram. Och dessutom vill de vänta till efter valet 2011 med att införa de flesta åtgärderna. Trots att det är bråttom.

Jag ser väldigt lite i detta som hjälper mig att snabbt nå en hållbar nivå på mina utsläpp. Det skulle väl i så fall vara den höjda energiskatten på diesel som kanske kanske förhoppningsvis leder till mindre lastbilstransporter av den mat och de varor jag konsumerar. Eller den höjda skattenivån för uppvärmning inom industri, jordbruk och skogsbruk. Eller utfasningen av den sänkta koldioxidskatten för energiintensiva företag. Men då har jag fått leta med förstoringsglas och håller tummarna att det inte är alltför långsökta förhoppningar.

Kanske kommer det mer godis imorgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar