torsdag 19 mars 2009

Är jag för sträng mot mig själv?

Fick en kommentar av en vän som var en av de första att läsa den här bloggen (ni är fortfarande en ytterst exklusiv skara.). Han läste tydligen bara några inlägg. Sen orkade han inte mer för han tyckte att jag var så sträng mot mig själv.

Jag blev lite paff måste jag erkänna. Främst för att jag hittills inte tycker att det här året skiljt sig så mycket från tidigare år. Så kanske är jag alltid sträng mot mig själv. Å andra sidan tycker jag kanske att andra människor också egentligen borde vara lite strängare mot sig själva. För miljöns skull, för barnen och barnbarnen, för de människor på andra platser i världen som inte har det lika bra som vi.

Men också för att jag njuter så mycket. Njuter av att inte behöva välja filmer på filmfestivalen, njuter av att inte behöva välja böcker på bokrean, njuter av att inte behöva gå i affärer och handla, njuter av att äta mat som jag har kontroll över.

Tydligen lyckas jag inte förmedla det.

1 kommentar:

  1. Du är inte för sträng mot dig själv, jag tycker bara det tyder på självinsikt. Du har förstått att vårt levnadssätt inte är hållbart i längden och att du personligen vill göra något åt det.

    SvaraRadera