söndag 1 mars 2009

Fem års moratorium?

Jag har en dröm. Den handlar om att politiker och andra beslutsfattare ska förstå konsekvenserna av klimatförändringen och I HANDLING börja arbeta utifrån detta. Än så länge är det väldigt mycket prat. Det tillsätts dialoggrupper, utredningar och startas forskningsprogram. Men väldigt lite har ändå hänt. På riktigt.

Det visar om inte annat mitt experiment. Det GÅR inte att leva på en hållbar nivå. Inte hur gärna jag än vill så kommer jag att klara det.

Det är inte svårt att leva betydligt hållbarare än vad många gör. Men för att komma ända fram så behövs mycket modigare politiker än dem vi har idag. Som vågar sätta ner foten och säga att nu gör vi det här. Som inte bara snackar. Kanske den miljödiktator som Mads Mikkelsen pratade om hos Skavlan i fredags?

Min första önskan är ett femårigt moratorium för alla investeringar som har med bilar och vägar och göra.

Jag blir galen när jag läser i GP att det runt om i Europa och USA just nu tillgängliggörs 1600 miljarder för en industri som leder oss rätt fördärvet. Det är inte tillräckligt att delar av satsningen görs på så kallade miljöbilar. Vi har inte idag den miljövänliga el som behövs för att driva elbilar. Vi har inte idag biodrivmedel som kommer från hållbara odlingar. Det är inte bilarnas utsläpp det handlar om (som har blivit nån sorts mantra, nu senast av Klas Eklund i dagens GP). Förutom att även bilar utan koldioxidutsläpp från driften någonstans påverkar klimatet så kvarstår trängselproblematiken (bilar tar mycket plats!), bullerfrågan, trafiksäkerhetsfrågan.

Tänk vad mycket bra som kunde göras för de pengarna!

Det andra som är upprörande är regeringens beslut att hälften av pengarna för infrastruktursatsningar ska läggas på vägar. Men hallå ursäkta??? Man kan ju tycka att det vore på sin plats att lägga pengarna där de till exempel gör störst nytta (eller minst skada) ur klimatsynpunkt. Att det vore klokt när nu läget är som det är och alla säger att klimatkrisen är den största kris vi nånsin stått inför. (Fast tydligen är krisen för den redan dödsdömda bilindustrin värre...)

Även regionala och lokala politiker här i väst kör samma race. Mycket snack om klimatproblematiken, men pengarna läggs helst på vägar i första hand. Djävligt tröttsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar