torsdag 26 mars 2009

Tvättnötter

I GP rapporteras om forskning som visar att all vår kemikalieanvändning bidrar till en kemisk cocktail i haven. Tandkräm med Triclosan ska enligt vad jag förstått inte gå att köpa i affärer i Sverige längre. Tack vare ett gediget arbete av Naturskyddsföreningen och dess kemikalienätverk.

Jag försöker minska så mycket som möjligt på min kemikalieanvändning, och det senaste är att använda tvättnötter istället för tvättmedel. Funkar hur bra som helst. Kombinera med galltvål vid svåra fläckar.

7 kommentarer:

  1. Intressant. Men var kan man köpa tvättnötter?

    SvaraRadera
  2. Vi köper våra tvättnötter på Reagera som är en affär som säljer "miljöbättre" kläder. Men jag gissar att man kan hitta det på en del hälsokostaffärer. Eller på nätet.

    SvaraRadera
  3. Har sökt lite och hittat en bra nätbutik som säljer nötter. Måste absolut prova detta. Tankar på julen kommer oxå, kanske det blir årets julklapp från mig. Förra året planterade jag träd. Men det kanske är roligare att få något man faktiskt kan använda. Och kanske jag kan omvända några fler till att bli miljövänligare på köpet.

    Har du fler tips på hur man kan leva utan kemikalier?

    SvaraRadera
  4. Ett litet tillägg: Jag har ett inlägg om miljövänlig städning i tankarna, till min blogg. så en del tips har jag själv, men tänkte att du säkert har nåt mer som jag inte vet. Skriver såklart att det är du som har tipsat om tvättnötterna, eller om du har fler tips.

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte också skriva om såpnötter :) Köpte nötter förra veckan och testade första gången för några dagar sen. Var först lite tveksam om det skulle fungera men rent blev det. Nu finns det ingen anledning att använda vanligt tvätt medel igen.

    SvaraRadera
  6. Insåg att de kläder jag använder då jag cyklar inte blev riktigt rena med nötterna. Hur använder jag galltvålen?

    SvaraRadera
  7. Har du frågor finns de ett miljöföretag etablerat i VästSverige i b.la: GBG. WA Miljöprodukter som tar emot frågor om tvättnötter mm, WA Säljer även tvättnötter, galltvål, eko-tvålar mm , bara miljöprodukter!
    Här finns väldigt mycket intressant att läsa om med, hur man gör och använder det mm! www.wa.webshoponline.se , annars går det att mejla deras kundservice waconcernen@hotmail.se
    // Markus en VIP kund på WA & en miljökämpe!

    SvaraRadera