måndag 24 augusti 2009

Potatisskörd

Ikväll gick vi ut till kolonin en stund mellan middag och läggdags. De första plommonen är äntligen klara, liksom päronen. Jag skördade några potatisstånd. Sån lyx.

När det gäller potatisen har jag dragit några lärdomar detta mitt första potatisodlarår.

1, Man ska använda riktig sättpotatis. Jag köpte en påse sättpotatis på min lokala lilla Coop, men eftersom jag inte har nåt barndomsminne av köpt sättpotatis så tänkte jag att det funkar väl lika bra med egen gammal potatis som har groddat. Så jag satte en rad av varje. Det visade sig att den "vanliga" potatisen inte smakade nåt vidare, den blev ganska ful och storleken på knölarna varierade nåt otroligt. Det jag tog upp idag var sättpotatis-potatisen. Så fin och betydligt jämnare i storleken. Jag tar för givet att den kommer att smaka smaskens...

2, Jag kan inte odla så mycket potatis som jag vill för jag har ingenstans att lagra den. Några stånd potatis blir snabbt väldigt mycket potatis som ska tas omhand och förvaras. Detta behöver lösas. Vi har pratat om att bygga en jordkällare, men det lär dröja några år.

Förra året var det äpplen vi hade i överflöd och fick svåra förvaringsproblem med.

Vad ska man göra, när man bor i lägenhet med ett litet kylskåp och inget vettigt skafferi? Frysen är redan full av vinbär, krusbär och rabarber så där ryms inget mer. Och jag som vill odla, odla, odla!

1 kommentar:

  1. Hej hej!

    Du kan helt enket låta potatisen sitta kvar i jorden. Det fungerar utmärkt här i Göteborg för det blir sällan någon riktigt frost och tjäle. Om det blir tjäle så kommer den inte förrän i december eller januari och tills dess har ni nog ätit upp potatisen :o) Vet folk i närområdet som skördat potatis på julafton.

    Ha det fint!
    E

    SvaraRadera