torsdag 11 juni 2009

Pass

Idag var jag hos Polisen och hämtade ut mitt nya pass.

Jag har inte haft nåt giltigt pass på "evigheter". Vet faktiskt inte när det gamla gick ut, men för fyra år sen när jag gifte mig, bytte namn och medborgarskap såg jag i alla fall ingen anledning att göra något nytt direkt eftersom jag ändå helst är i Sverige. Jag föredrar att vara hemma när jag är ledig. Resor brukar det alltid bli en hel del ändå, då det alltid finns syskon, föräldrar och vänner runt om i landet som ska besökas. Så förutom att det inte är så klimatsmart så tycker jag att det är svårt att hinna med utlandsresor.

Men nu befann jag mig där, hos passpolisen, med alla dessa som flyger omkring av olika anledningar. Av gammal vana kanske. Eller för att det är så skönt att komma bort. Vad flyr man ifrån då? För många är det nog en jakt på upplevelser. Jag är glad att jag inte behöver de upplevelserna.

Idag har jag i stället upplevt barnen som gallrade morötter och nöjt knaprade på varsin tre millimeter tjock liten morotsstackare. Jag har sörjt över att honungsrosen redan har blommat över, så nu dröjer det ett helt år innan jag får känna den underbara doften igen. Jag har känt regnet och alla lukterna som kommer med det.

Jag tror inte att jag kommer att använda det där passet så många gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar