torsdag 11 juni 2009

Att odla av romantiska och strategiska skäl

Ikväll har Niklas Wennberg varit och föreläst för oss på Slottsskogskolonin. Niklas är projektledare för det fantastiska projektet Stadsjord, de som fixat grisarna i Högsbo. Ett projekt precis i min smak. Som jag skrivit om tidigare så är jag fruktansvärt less på att snacka om hållbar utveckling. Dialogprojekt får mig att vilja vomera. Jag tycker att det är dags att börja agera. Och det är precis vad de gjort i Högsbo. De tar dit grisar, låter dem plöja upp tråkiga gräsytor, startar en odlarförening, odlar för husbehov och för att sälja på Axel Dahlströms torg 100 meter bort. Briljant.

Jag gick från sammankomsten glad och stärkt. Med ännu starkare inspiration att odla på min lilla kolonilott. Just nu växer potatisen så det knakar och det verkar kunna bli en hel del jordgubbar i år. Och barnen fick i sig en hel del smultron idag. Vardagslyx.

Kanske kan ett konkret resultat av kvällens föredrag bli att vi får bin till kolonin. Vi behöver dem för att pollinera alla våra fruktträd och ikväll började det snackas om olika möjligheter.

Själv drömmer jag om några kolonihöns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar