måndag 31 augusti 2009

Kanske gör jag lite nytta ändå

No Impact Man, refererade häromdagen till en utredning som beskriver vilka faktorer som ligger bakom att människor inte agerar för att rädda klimatet. Forskarna har hittat sex faktorer, varav flera känns helt självklara. Den ena handlar om bristande kontroll, att människor väljer att göra ingenting alls när de får en känsla av att deras handlingar är för små för att göra någon skillnad.

Den tolkning No Impact Man gör och som jag också gärna ansluter mig till är att det faktum att vissa människor inte tror att de kan påverka gör att de förnekar klimatförändringarna helt och hållet.

Så, bara genom att visa att jag tror att det går att påverka, genom att på allvar försöka leva mitt liv med så små koldioxidutsläpp som möjligt så kan jag hjälpa andra människor att acceptera att växthuseffekten faktiskt existerar och att det är möjligt att göra något åt den.

Jag får försöka leva på det ett tag.

1 kommentar:

  1. Boktips för alla med klimatångest

    The Tipping Point - How Little Things can Make a Big Difference, Malcolm Gladwell. Eller Den tändande gnistan på svenska. Malcolm går igenom olika företeelser med de tre epidemiegenskaperna:
    1. smittsamhet
    2. att små orsaker kan få stora effekter
    3. att förändringar inte sker gradvis utan i ett enda dramatiskt moment

    Det kan gälla hopplöst ute skor som plötsligt blir superinne och ett måste för en hel generation, det kan gälla brottsbekämpningen i New York där antalet mord kunde sjunka med 64% på fem år. Idéer, beteenden, meddelanden och produkter kan spridas på samma sätt som infektionssjukdomar - epidemiskt.
    Det kan också gälla klimatbantare, i början kan man känna sig rätt så ensam, men plötsligt händer något som får fler och fler att bli intresserade och med ens kan man få hela världen med på tåget!

    SvaraRadera