måndag 24 augusti 2009

Skolresor

Nu är skolorna igång på riktigt igen och det märks på vägarna i Göteborg. Genast mycket mer trafik.

Min kloka kollega D konstaterade en gång nåt i stil med att man kan tro att barn är barn i väldigt många år, eftersom hela vårt samhälle är uppbyggt efter att föräldrar ska lämna sina barn på dagis. Alla människor behöver bil och måste köra bil till jobbet för att de ska lämna barnen på dagis på vägen. Konstigt egentligen när man tänker på det. I min värld behöver barnen hjälp till dagis/skola kanske tio år medan ett yrkesliv ofta är 35-40 år. Nånstans går inte ekvationen ihop.

I morse gjorde jag en liten Vandrande skolbuss. Tog med två av grannbarnen när jag och stora dottern gick till skolan. Hur mysigt som helst. Jag hoppas att vi kan styra upp detta lite mer seriöst när terminen kommit igång på allvar.

Grannfrun som i alla år kört bil till jobbet har precis blivit med EU-moppe. Igår kväll när vi var ute på en skön promenad i Slottsskogen konstaterade hon att det ju inte är hållbart att hon ensam sitter och kör familjens kombi fram och tillbaka till Torslanda varje dag. Klokt. Tänk om fler gjorde som hon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar