måndag 24 augusti 2009

Sommarens bokskörd

Jag har faktiskt hunnit läsa en del i sommar. Och jag är så glad att jag läst en del av de där måste-böckerna som jag längtat så efter.

Tyst hav hade jag med mig till Kairo. Tack Isabella Lövin för den boken, för ditt engagemang och att du nu gett dig in i politiken. Vi behöver modiga, pålästa, kloka politiker som du! Den gav mig en sporre att minska min fiskkonsumtion ytterligare, jag kämpar på med det!

Och på tal om kloka, modiga politiker så var nästa bok Barack Obamas memoarer Min far hade en dröm som jag fick av storebror i julklapp. Jag blev inte mindre imponerad av Obama efter detta och att läsa boken satte igång processer i mig som jag inte vet var de slutar. En av mina favoritförfattare har också läst den nyligen och skriver så här.

Passande nog var nästa bok just Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig av Bodil Malmsten. Inte hennes bästa bok men det är alltid en särskild njutning att läsa hennes små betraktelser.

Jag tog en till "utlandssvensk" när jag ändå var igång. Sonat till Miriam av Linda Olsson. Mycket bra.

De två sista läste jag egentligen som en mjuk uppladdning inför den stora utmaningen. Att läsa Sex grader av Mark Lynas. Jag har velat fram och tillbaka länge om jag ska läsa den eller inte. Främst för att jag vet många som blivit riktigt deprimerade av att läsa den och så har jag tänkt att jag inte behöver läsa den eftersom jag redan är medveten om vad det handlar om. Men jag bestämde mig till slut för att göra det ändå.

Jag håller fortfarande på med den och har kommit till kapitlet som handlar om vad som händer vid två graders uppvärmning och jag tycker redan att det är skrämmande nog.

I alla fall, Sex grader fanns inte hemma i min bokhylla så tack vare den fick jag bege mig till närmsta bibliotek och låna en bok. Kan inte minnas när det hände senast (lågstadiet?). Jag är riktigt usel på att låna böcker. Väl där passade jag också på att ställa mig i kö för Skriet från kärnfamiljen som är nästa bok jag längtar efter att läsa efter att följt bloggen ett tag.

En bonus med biblioteksbesöket var att jag kunde passa på att läsa senaste numret av Vi föräldrar, med artikeln om "Köpstopps-Anki". Kändes väldigt passande...

1 kommentar:

  1. Tack för tips. Obamas bok har jag funderat på men inte riktigt motiverast mig att läsa, men nu blir jag nyfiken.

    Tyst hav läste jag i vintras och den berörde mig på så många sätt att jag har svårt att sätta ord på det. Det märks kanske på min blogg ibland, haha, men jag kan bli fullständigt galen och mörkrädd när jag tänker på hur idiotiskt vi bär oss åt med haven. Och då är utfiskningen bara en del...

    SvaraRadera