söndag 10 januari 2010

Testar att sälja gammal kurslitteratur

Har ju försökt använda det långa härliga jullovet till att rensa lite i röran. Jag har alltid varit en samlare av stora mått. Det har varit viktigt för mig att äga saker (till exempel kursböcker) och att sedan göra mig av med det har varit i princip uteslutet. Den här separationsångesten kan man spåra direkt tillbaka till min barndom som präglades av att familjen separerades och det finns massor av historier om hur jag gråtit floder över utkastade julgranar eller bilar och pianon som skulle säljas.

Men nu håller nog nånting på att hända med mig. Kanske håller jag på att bli vuxen. Kanske är jag numera så trygg i livet och i mig själv att jag inte behöver alla de här sakerna för att känna trygghet. Det är inte längre en omöjlighet att kasta, sälja, skänka bort. Ibland kan det till och med vara skönt.

Så när jag häromdagen rensade i en av bokhyllorna så tittade jag på min gamla kurslitteratur som jag inte öppnat sen jag slutade plugga. Och varför tro att jag kommer att öppna dem inom de kommande fem åren? Nä, ut med dem!

Ikväll har jag lagt ut en hel del av dem till försäljning på stubok.net. Jag har väl inte så stora förhoppningar om att få napp, men om nån nu är intresserad så är det ju bättre att de kan få köpa dem billigt än att de går direkt i pappersåtervinningen.

3 kommentarer:

  1. Eller så skänker du rubbet till Klas i Masthugget som söker facklitteratur via freecycle.
    Han skriver:
    "Jag kommer och hämtar gamla böcker du tänkt slänga. Tar emot allt, men är mest intresserad av faktaböcker, forskningsrapporter, konstböcker, lyrik, serier, hantverk, hobby, djur, natur, barnböcker, skolböcker (alltså i princip vad som helst utom romaner)."

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Det ska jag absolut kolla upp.

    SvaraRadera
  3. Hur går det att sälja på stubok.net? Är en samlare jag med, men med en flytt nyligen förra månaden, och ännu en om några månader skulle det vara skönt att sälja av lite! Har dock inte någon koll på vilken site som är bäst att sälja beggad litteratur på.

    SvaraRadera