måndag 18 januari 2010

Politikerna eller väljarna

Jonas skrev en kommentar på mitt förra inlägg. Han tycker att det är för mycket snack om politiskt mod och att det istället är väljarna som ska gå före och kräva färre p-platser och sämre reseavdrag.

Visst kan det vara så att om inga väljare talar om att de kommer att stödja de tuffa förändringar som kommer att krävas så kommer inga politiker att genomföra dem. Och därmed riskera att inte bli omvald.

Men det kan också vara så att väljarna accepterar mycket mer än politikerna tror. Det finns två aktuella exempel på detta. Det ena är såklart trängselavgiftsförsöket i Stockholm som i förväg målades ut i media som helt dödfött men som snabbt visade sig fungera hur bra som helst och alla negativa ord byttes snabbt mot hurrarop. Det andra jag tänker på är rökförbudet på krogar och caféer. I förväg var det inte många som trodde att det skulle bli bra, men efter bara någon vecka var succén ett faktum och idag är det väl ingen som vill ha tillbaka det gamla.

En annan sak som talar för att politikerna måste våga är att jag faktiskt tror att politiker generellt är lite mer insatt i klimatfrågan än Svensson på gatan. Kanske har jag helt fel. Kanske är det endast en önskedröm.

I fredags var det lite klimatsnack hos Skavlan. En rådgivare till Obama var där och berättade om hur han arbetat med att plocka ut en massa politiker till såväl Arktis som Antarktis och att de kommit hem med en massa ny kunskap och insikter. Jag vill gärna tro att även våra politiker har möjlighet att samla på sig sådana insikter från duktiga forskare och tjänstemän. I anslutning till intervjun i Skavlan var det en reporter som var ute på stan och frågade ut folk på gatan om klimatförändringarna. Och jag ville bara gråta. Av tio personer var det kanske en som överhuvudtaget hade koll.

Det är faktiskt så hopplöst läge att det fortfarande 2010 i vårt land går omkring väldigt många människor som tycker att det är bra med växthuseffekten för då får vi det varmt och skönt. Typ.

Och det är väl därför jag hoppas på det politiska modet. För vi har inte tid att vänta på att alla dessa människor ska fatta allvaret och sen som genom ett trollslag kräva färre p-platser och tuffare regler för reseavdrag.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att Skavlan var bra även det konstigt att de inte kan tro på något förrän de ser det med egna ögon. Frågorna på stan är ett grymt roligt inslag, de tillfrågade har sällan koll på nåt :-) Det är nog så det skall vara.

    SvaraRadera