torsdag 14 januari 2010

Rå och fuktig luft

Sitter på tåget på väg hem från Linköping. Har varit på Transportforum några dagar. Den årliga branschfesten för alla som jobbar med "väg och trafik" (som Maria Möller uttryckte det på festen igår).

En hel del intressanta föredrag, en del sövande tråkiga och något provocerande. Den största behållningen är nog alla människor jag träffat, några bara som allra hastigast i toakön, andra över en bit mat. Både kollegor/konkurrenter, uppdragsgivare, samarbetspartners och helt vanliga vänner. Skoj.

Den här dagen har jag fått ägna helt och hållet åt min favoritfråga; styrmedel!

Så här är det.

Alla vet vilka åtgärder som krävs för att minska transportsektorns klimatpåverkan, (till exempel att färre tar bilen till jobbet). Vi vet även hyfsat väl vilka styrmedel som skulle behöva införas för att detta ska ske (svårare att parkera, tuffare regler för reseavdrag). Och idag var enigheten total om att hindret stavas politiskt mod, något jag skrivit om tidigare.

Karin Svensson-Smith var med i samma session som mig idag och om hon skulle bli infrastrukturminister i september då skulle jag nog gråta av glädje. För så mycket mod och klokhet som det finns där, det är svårt att hitta nån annanstans.

Vädret i Östergötland har varit rått och fuktigt, något som SJ tydligen har svårt att bemästra. Vi har åkt buss och blivit bjudna på mat i Katrineholm. Nu flyter det ändå på bra, så det finns hopp om att komma hem detta dygn.

3 kommentarer:

  1. Politiskt mod ja, det är sannerligen en bristvara i många sammanhang. Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är för mkt prat om politiskt mod. Om inte några grupper av väljare talar om att de kommer att stödja ett bensinpris på 30 kr/litern efter valet - varför ska då politiker begå politiskt självmord genom att föreslå det i valkampanjen? Var finns väljargrupperna som begär färre p-platser och sämre reseavdrag för arbetsresor med bil?

    SvaraRadera
  3. Grattis på födelsedagen!

    SvaraRadera