lördag 10 januari 2009

Vin vs cd-skiva

Ikväll när vi satt med några vänner och drack vin och lyssnade på och pratade om musik så kom den helt naturliga funderingen upp. Vad kostar detta i koldioxid egentligen?

Tog fram miniräknaren och listan över koldioxidintensiteter.

En flaska rött Ecologica: 1.12 kg CO2
En cd-skiva: 3.58 kg CO2

En cd-skiva har man glädje av betydligt längre tid än en flaska vin. Samtidigt så ger dagens teknik oss väldigt många möjligheter att lyssna på musik utan att konsumera något materiellt. Jag har alltid gillat att äga musik. Att köpa skivor, vinyl först och senare cd. Har inte riktigt landat i mp3-världen ännu. Kanske är detta året när jag kommer att ändra den inställningen.

Kommer jag att ha råd att dricka vin i december?

Är funderingen vin vs cd-skiva ett pseudoproblem? Kanske kommer det att visa sig att jag inte kan unna mig något av det.

Just nu har jag ingen aning. Kommer jag att spräcka min målsättning (1,5 ton) i maj? September? November?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar